Nanke Dokter

50 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen schooltaalproductie zijn taakevaluatie en gesprek . Bij elkaar genomen zijn de didac- tische werkvormen taakevaluatie en gesprek het meest kansrijk voor het laten zien van schooltaalstimulerende strategieën. Om vast te stellen in hoeverre het gedrag van de leraren overeenstemt met de oordelen van de experts, hebben we de volgende deelvraag onderzocht: 1b Welke schooltaalstimulerende strategieën gebruiken leraren basisonderwijs tijdens de rekeninstructie in groep 3 en 4 tijdens de verschillende didactische werkvormen? De resultaten van de analyse van de 52 gefilmde videofragmenten zijn weergegeven in Tabel 3.2. Tabel 3.2 Percentage leraren (N=27) dat schooltaalstimulerende strategieën laat zien tijdens de rekeninstructie Schooltaal- stimulerende strategieën Typen gedrag Uitleg Gesprek Taakinstructie Taakevaluatie Organisatie Totaal gemiddelde Gericht op schooltaalbegrip van leerlingen 1 Hardopdenkend voordoen ( modeling ) 19 4 0 15 0 8 2 Betekenis geven 63 33 22 33 15 33 3 Verbeterd herhalen van eigen uiting 48 44 22 48 15 35 4 Herhalen van eigen correcte uiting 30 22 30 30 7 24 5 Herformuleren van eigen uiting 63 56 56 63 26 52 6 Visualiseren 78 44 33 67 19 48 Totaal gemiddelde begrip 50 34 27 43 14 34 Gericht op schooltaalproductie van leerlingen 1 Vragen om preciezer te formuleren 15 26 7 22 7 15 2 Aanwijzingen geven m.b.t. taalgebruik 37 15 7 11 0 14 3 Prikkelende opmerkingen maken 0 22 7 7 0 7 4 Verbeterd herhalen van uiting van leerling 22 41 11 26 0 20 5 Herhalen van correcte uiting van leerling 33 56 11 37 0 27 6 Herformuleren van uiting van leerling 7 22 4 4 0 7 Totaal gemiddelde productie 19 30 8 18 1 15 Totaal gemiddelde percentage schooltaalstimulerende strategieën 35 32 18 30 7 24 De gegevens in Tabel 3.2 laten zien dat in totaal 35% van de leraren schooltaal- stimulerende strategieën laat zien tijdens de werkvorm uitleg , 32% tijdens gesprek , 30% tijdens taakevaluatie , 18% tijdens taakinstructie en 7% tijdens organisatie . Het hoogste percentage leraren laat schooltaalstimulerende strategieën gericht op schooltaalbegrip van de leerlingen zien tijdens de werkvormen uitleg (50%) en taakevaluatie (43%). De strategieën die door de meeste leraren hierbij werden gebruikt zijn het ‘herformuleren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0