Nanke Dokter

Didactische werkvormen en schooltaal 53 clustering liet het dendogram twee clusters zien: een groot cluster van 23 leraren en een klein cluster van 4 leraren. Het grote cluster van 23 leraren kon op een analyse- niveau lager worden verdeeld in drie subgroepen van respectievelijk 11, 5 en 7 leraren. Figuur 3.1 geeft per cluster weer welke percentages tijd de leraren in dat cluster gemid- deld besteedden aan de verschillende didactische werkvormen. Daarmee kunnen vier lesprofielen worden vastgesteld. Figuur 3.1 Lesprofielen naar aanleiding van de clustering op percentage tijd per gebruikte didac- tische werkvorm De vier lesprofielen kunnen als volgt worden gekarakteriseerd: 1 ‘Leraar aan het woord’: in dit profiel spenderen de leraren de meeste tijd aan uitleg en taakinstructie . Vergeleken met de andere profielen is hier het percentage tijd dat besteed wordt aan organisatie relatief hoog. 2 ‘Werkvormgebruik in balans’: net zoals de leraren in profiel 1, spenderen de leraren in dit profiel relatief veel tijd aan uitleg en taakinstructie . Het verschil is dat ze ook veel tijd besteden aan taakevaluatie . De minste tijd wordt gebruikt voor organisatie . 3 ‘Leerlingen aan het werk’: leraren in dit profiel gebruiken de helft van de instruc- tietijd voor de taakinstructie . De andere didactische werkvormen worden weinig gebruikt. 4 ‘Interactief lesgeven’: in dit profiel spenderen leraren, vergeleken met de andere profielen, meer tijd aan gesprek en ook aan taakevaluatie wordt veel tijd besteed. Als deze lesprofielen gerelateerd worden aan de kansen die leraren in dat profiel volgens de experts hebben voor het vertonen van schooltaalstimulerende strategieën, dan zullen de leraren met lessen passend bij profiel 1 met name kansen hebben voor het stimuleren van schooltaalbegrip. Leraren van wie de lessen passen binnen profiel 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Profiel 1 (N=11) 'Leraar aan het woord' Profiel 2 (N=5) 'Werkvormgebruik in balans' Profiel 3 (N=7) 'Leerlingen aan het werk' Profiel 4 (N=4) 'Interactief lesgeven' Lesprofielen Uitleg Gesprek Taakinstructie Taakevaluatie Organisatie 3

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0