Nanke Dokter

Schooltaalontwikkeling stimuleren 65 zin te vinden en de leraar verwijst ook nergens expliciet naar plaats. In het transcript is dus geen sprake van grammaticale complexiteit. De leraar gebruikt geen redeneringen waardoor er ook geen sprake is van tekstuele complexiteit in dit transcript. Opvallend is dat de leraar haar vragen en opmerkingen richt op het veranderen van de keersom en niet op redeneringen van de leerlingen. Opmerkingen van leerlingen, zoals in regel 7 of nadat de leerling zegt ‘Dat is 0 en 1’ (regel 32) worden door de leraar genegeerd. De focus van de leraar is op de inhoud van de som en niet op het begrip van de leerlingen. We hebben nu gezien welke schooltaalkenmerken er voorkomen in het taalaanbod van leraren basisonderwijs van groep 3 en 4 en hoe dit er in de praktijk uit kan zien. Om duidelijk in beeld te krijgen of de leraren strategieën inzetten die de leerlingen helpen bij het begrijpen van de door hen gebruikte schooltaal en die leerlingen stimuleren zelf schooltaal te produceren, worden in de volgende paragraaf de schooltaalstimulerende strategieën die door de leraren worden ingezet tijdens de rekeninstructie nader onder- zocht. 4.3 Schooltaalstimulerende strategieën In deze paragraaf komen twee onderwerpen aan de orde. Als eerste wordt beschreven in welke mate leraren schooltaalstimulerende strategieën inzetten tijdens de reken- instructie in de werkvormen uitleg en gesprek . Als tweede wordt beschreven in hoeverre de ingezette strategieën samenhang vertonen met achtergrond- en contextfactoren. 4.3.1 Gebruik van schooltaalstimulerende strategieën In Hoofdstuk 3 is onderzocht welk percentage van de leraren tijdens de rekeninstructie in groep 3 en 4 al dan niet schooltaalstimulerende strategieën liet zien. Het percentage leraren dat schooltaalstimulerende strategieën gericht op schooltaalbegrip vertoonde, bleek groter dan het percentage leraren dat strategieën liet zien gericht op schooltaal- productie. Dit was het meest zichtbaar tijdens de werkvorm uitleg (zie Figuur 4.1). 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0