Nanke Dokter

66 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Figuur 4.1 Percentage leraren dat gebruik maakt van schooltaalstimulerende strategieën bij uitleg en gesprek (N=27) ‘Visualiseren’ en ‘herformuleren van eigen taalgebruik’ zijn strategieën die door veel leraren werden gebruikt tijdens het stimuleren van schooltaalbegrip. Slechts weinig leraren gebruikten ‘hardopdenkend voordoen’ als strategie bij het stimuleren van begrip van de schooltaal, voornamelijk tijdens gesprek . Bij het stimuleren van de schooltaalproductie van de leerlingen werd door de meeste leraren de strategie ‘herhalen van correcte uiting van leerling’ ingezet. Erg weinig leraren gebruikten de strategie ‘prikkelende opmerkingen maken’ om de schooltaalproductie van de leer- lingen te stimuleren. Hiermee is duidelijk dat leraren verschillende strategieën gebrui- ken maar onduidelijk is nog in welke mate ze dat doen. Leraren zouden een bepaalde strategie, zoals ‘hardopdenkend voordoen’ herhaaldelijk kunnen gebruiken en daar- mee toch de schooltaalontwikkeling van leerlingen kunnen stimuleren. Om een beter beeld te krijgen van het gebruik van de schooltaalstimulerende strategieën wordt in deze paragraaf de volgende vraag centraal gesteld: 2c In welke mate gebruiken leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 schooltaal- stimulerende strategieën tijdens de klassikale rekeninstructie? 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 1 - Hardopdenkend voordoen 2 - Betekenis geven 3 - Verbeterd herhalen eigen taalgebruik 4 - Herhalen eigen correct taalgebruik 5 - Herformuleren eigen taalgebruik 6 - Vislualiseren Totaal begrip 1 - Vragen om preciezer te formuleren 2 - Aanwijzigingen geven 3 - Prikkelende opmerkingen maken 4 - Verbeterd herhalen uiting leerling 5 - Herhalen correcte uiting leerling 6 - Herformuleren uiting leerling Totaal productie Schooltaalstimulerende strategieën Uitleg Gesprek

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0