Nanke Dokter

68 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen werd de strategie ‘herhalen van correcte uiting van leerling’ door het hoogste percentage leraren gebruikt maar ‘vragen preciezer te formuleren’ werd door een lager percentage gebruikt. Dit is ook zichtbaar in de range. Er zijn leraren die niet ‘vragen preciezer te formuleren’ in de vier minuten gesprek en er was ook een leraar die die strategie veertien keer gebruikte. Bij de didactische werkvorm gesprek werden net als bij uitleg de strategieën ‘prikkelende opmerkingen maken’ (gemiddeld 0.36 keer) en ‘herformuleren van uiting van leerling’ (gemiddeld 0.58 keer) het minst vaak gebruikt. In Figuur 4.1 is te zien dat deze strategieën wel door meerdere leraren werden ingezet. Een verklaring voor de lage score bij de strategie ‘herformuleren van uiting van leerling’ kan zijn dat uitingen waarin leerlingen zelf veel schooltaalkenmerken gebruiken niet veel voorkomen, waardoor de leraar minder in de gelegenheid is om de uiting van de leerling te vereenvoudigen of te parafraseren. Vervolgens werd onderzocht of er samenhang bestaat tussen de verschillende aspecten van het gebruik van schooltaal- stimulerende strategieën van de individuele leraren. Is het zo dat leraren die veel gebruik maakten van bijvoorbeeld de strategie ‘verbeterd herhalen van eigen taalge- bruik’ ook veel gebruik maakten van de strategie ‘visualiseren’? Om een antwoord te vinden op deze vraag is een Pearson’s correlatietest gedaan voor de onderlinge samen- hang van strategieën gericht op begrip (Tabel 4.7) en voor de onderlinge samenhang van strategieën gericht op productie (Tabel 4.8) in de werkvormen uitleg en gesprek . Tabel 4.7 Correlatie van gebruikte strategieën gericht op begrip binnen uitleg en gesprek 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 Uitleg 1 Hardopdenkend voordoen 2 Betekenis geven ,51 ** 3 Verbeterd herhalen van eigen taalgebruik ,03 -,27 4 Herhalen van eigen correct taalgebruik ,00 ,02 ,28 5 Herformuleren van eigen taalgebruik ,06 -,26 ,10 ,04 6 Visualiseren ,36 # ,31 ,02 ,18 ,13 Gesprek 1 Hardopdenkend voordoen -,04 ,09 -,30 -,30 -,40 # ,03 2 Betekenis geven ,14 ,09 ,29 -,06 -,23 -,33 -,04 3 Verbeterd herhalen van eigen taalgebruik ,15 -,17 -,18 -,19 ,36 # ,20 -,14 -,05 4 Herhalen van eigen correct taalgebruik -,17 ,01 -,20 ,39 # ,53 ** ,12 -,13 -,40 * ,06 5 Herformuleren van eigen taalgebruik -,07 ,06 -,06 ,51 * ,11 -,25 -,25 -,06 ,30 ,31 6 Visualiseren -,18 ,18 -,09 -,11 -,17 ,27 ,18 -,18 -,21 -,12 -,25 # p<.10, * p<.05, ** p<.01

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0