Nanke Dokter

Schooltaalontwikkeling stimuleren 69 De strategieën die gericht zijn op schooltaalbegrip vertoonden weinig correlatie met elkaar. Strategieën die wel een correlatie lieten zien waren ‘betekenis geven’ met ‘hard- opdenkend voordoen’ tijdens uitleg (r=.51, p=.009). ‘Betekenis geven’ met ‘herhalen van eigen correct taalgebruik’ gaf een negatief significante correlatie tijdens de werk- vorm gesprek (r=-.40, p=.05). Leraren die de strategie ‘herformuleren van het eigen taalgebruik’ vaak gebruikten tijdens uitleg , gebruikten ook significant vaak de strategie ‘herhalen van eigen correct taalgebruik’ tijdens gesprek (r=.53, p=.009). Daarnaast gebruikten leraren die tijdens uitleg de strategie ‘herhalen van eigen correct taalgebruik’ inzetten, vaak de strategie ‘herformuleren van eigen taalgebruik’ tijdens gesprek (r=.51, p=.013). De strategieën gericht op schooltaalproductie correleerden wel vaker met elkaar. Dat deze strategieën vaker correleren, kan komen doordat leraren bij gerichtheid op begrip meer keuzes maken afhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld rekening houdend met het veronderstelde rekenniveau van de leerling die ze willen helpen, terwijl ze bij gerichtheid op productie meer een algemene focus op het ont- lokken van taal hebben en zich daardoor minder afhankelijk van de situatie opstellen. Tabel 4.8 Correlatie van gebruikte strategieën gericht op productie bij uitleg en bij gesprek 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 Uitleg 1 Vragen preciezer te formuleren 2 Aanwijzingen geven ,12 3 Prikkelende opmerkingen maken ,10 -,21 4 Verbeterd herhalen van uiting van leerling ,29 ,04 ,19 5 Herhalen van correcte uiting van leerling ,61 ** ,09 ,58 ** ,50 * 6 Herformuleren van uiting van leerling -,14 ,12 -,15 ,12 -,03 Gesprek 1 Vragen preciezer te formuleren ,51 * ,28 -,06 ,44 * ,48 * -,09 2 Aanwijzingen geven ,12 ,07 -,05 ,12 ,05 ,11 ,08 3 Prikkelende opmerkingen maken ,56 ** ,06 -,21 ,00 ,08 ,24 ,30 ,24 4 Verbeterd herhalen van uiting van leerling -,10 ,40 # -,38 # ,21 -,08 ,38 # ,26 ,31 ,17 5 Herhalen van correcte uiting van leerling ,52 * ,16 -,04 ,18 ,22 -,32 ,40 * ,35 ,62 ** ,05 6 Herformuleren van uiting van leerling ,31 ,06 -,08 ,39 # ,39 # -,05 ,30 ,09 ,34 ,21 ,37 # # p<.10, * p<.05, ** p<.01 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0