Nanke Dokter

Schooltaalontwikkeling stimuleren 71 veel strategieën voor die gericht waren op het begrip van schooltaal. De strategie ‘herhalen van correcte uiting van leerling’ werd het meest ingezet tijdens zowel de vier minuten uitleg als de vier minuten gesprek . Leraren die deze strategie veel gebruikten, gebruikten ook de strategieën ‘vragen preciezer te formuleren’ en ‘prikkelende opmer- kingen maken’. De strategieën gericht op schooltaalbegrip correleerden minder met elkaar dan de strategieën gericht op schooltaalproductie. De strategieën gericht op productie hingen samen met het aantal uitingen van de leerlingen: hoe meer strate- gieën gericht op productie er werden gebruikt, hoe hoger het aantal uitingen van de leerlingen was. Het lijkt erop dat de strategieën inderdaad tot schooltaalproductie van de leerlingen leidden. 4.3.2 Samenhang tussen schooltaalstimulerende strategieën en achtergrond- en contextfactoren Uit het voorgaande is duidelijk geworden dat leraren variëren in de mate waarin ze schooltaalstimulerende strategieën inzetten. In deze paragraaf staat de vraag centraal of deze verschillen verklaard kunnen worden in relatie tot bepaalde achtergrondken- merken. De onderzoeksvraag luidt: 2d In welke mate hangen verschillen in schooltaalstimulerende strategieën tijdens de klassikale rekeninstructie van leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 samen met de didactische werkvormen die ze gebruiken, de groep waarin ze lesgeven en achtergrondkenmerken van de leraren? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is een overzicht gemaakt van het gemiddelde schooltaalstimulerende strategiegebruik per groep, werkvorm en gerichtheid op begrip of productie (zie Tabel 4.9). Tabel 4.9 Gebruikte schooltaalstimulerende strategieën per groep, werkvorm en gerichtheid (gemiddelde en standaarddeviatie) Didactische werkvorm Groep Gemiddelde SD N Strategieën gericht op begrip Uitleg 3 12.67 3.92 12 4 12.92 8.18 13 Totaal 12.80 6.36 25 Gesprek 3 9.92 3.77 13 4 11.42 3.09 12 Totaal 10.64 3.48 25 Strategieën gericht op productie Uitleg 3 8.33 6.17 12 4 4.38 2.93 13 Totaal 6.28 5.08 25 Gesprek 3 13.54 7.15 13 4 10.58 5.25 12 Totaal 12.12 6.36 25 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0