Nanke Dokter

Schooltaalontwikkeling stimuleren 73 Figuur 4.2 Interactie-effect van didactische werkvormen en schooltaalstimulerende strategieën Bij het gebruik van schooltaalstimulerende strategieën is kortom de didactische werk- vorm van invloed. Bij uitleg worden andere schooltaalstimulerende strategieën ingezet dan bij gesprek . In zowel groep 3 als in groep 4 komt hetzelfde patroon voor. Meer gerichtheid op schooltaalbegrip of schooltaalproductie zou samen kunnen hangen met power up gedrag van de leraar, de dagelijkse taal veranderen naar uitingen met meer schooltaalkenmerken of power down gedrag, het veranderen van de schooltaal naar meer dagelijkse taal. Om vast te stellen in hoeverre de gerichtheid van het strategiegebruik op begrip en productie samenhing met gerichtheid op power up en power down , is een overzicht gemaakt van het gemiddelde aantal schooltaalstimulerende strategieën dat werd in- gezet tijdens de vier minuten uitleg en gesprek en de gerichtheid op power up en power down van deze strategieën (zie Tabel 4.10). Tabel 4.10 Strategieën gericht op power down en power up , per didactische werkvorm (gemiddelde, standaarddeviatie en range) Didactische werkvorm Gemiddelde SD Range Strategieën gericht op power down Uitleg 8.68 4.16 3 – 20 Gesprek 6.84 2.56 2 – 11 Totaal 14.37 5.56 5 – 29 Strategieën gericht op power up Uitleg 5.56 3.37 1 – 14 Gesprek 9.88 4.83 4 – 21 Totaal 14.30 6.57 4 – 35 Tijdens uitleg werden gemiddeld meer strategieën ingezet gericht op power down dan tijdens gesprek . Strategieën gericht op power up werden juist vaker ingezet tijdens Schooltaalstimulerende strategieën Uitleg ‒ 14,00 ‒ 12,00 ‒ 8,00 ‒ 6,00 ‒ 10,00 ‒ Gesprek ‒ Didactische werkvorm Begrip Productie Gerichtheid 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0