Nanke Dokter

74 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen gesprek dan tijdens uitleg . De verschillen tussen de leraren zijn groot: de range van strategieën gericht op power down is 5-29. Dit betekent dat er een leraar is die tijdens acht minuten rekeninstructie vijf keer een strategie gericht op power down heeft ingezet, terwijl dat bij een andere leraar 35 keer het geval was. Bij power up zijn de verschillen ook groot, daar is de range 4-35. Om de verschillen nader te toetsen is vervolgens eenzelfde variantieanalyse gehanteerd als bij gerichtheid op begrip en productie. Uit deze analyse met Didactische werkvorm ( uitleg versus gesprek ) en Gerichtheid op power ( down versus up ) als within- subject variabelen en Groep als between-subject variabele, blijkt geen significant hoofdeffect van Groep (F<1), geen significant hoofdeffect van Didactische werkvorm (F 1,21 =1.82, p=.19) en geen hoofdeffect van Gerichtheid op power up of power down (F<1). Wel is er een significant interactie-effect tussen Didactische werkvorm en Gerichtheid op power met een grote effectmaat (F 1,21 =16.89, p=.000, η p 2 =.45). Dat betekent dat er tijdens de werkvorm gesprek significant vaker power up strategieën worden gebruikt dan tijdens uitleg , terwijl bij uitleg omgekeerd juist veel vaker power down strategieën worden gebruikt (zie Figuur 4.3). Figuur 4.3 Interactie tussen werkvorm en gebruik van power Als laatste is onderzocht of er samenhang kon worden gevonden tussen het gebruik van het aantal schooltaalstimulerende strategieën en de leeftijd van de leraar, de jaren leservaring van de leraar in groep 3 of 4, de jaren ervaring in totaal of de grootte van de groep. Uit een Pearson’s correlatietest bleek dat geen van deze achtergrond- kenmerken significant correleerde met het aantal gebruikte schooltaalstimulerende strategieën gericht op begrip of productie, tijdens uitleg of gesprek . Wel was er een negatieve trend naar significantie zichtbaar bij de correlatie tussen de leeftijd van de leraar en gebruikte strategieën gericht op schooltaalproductie tijdens uitleg (r=-.37, p=.066) . Anders gezegd: hoe ouder de leraar was, des te minder strategieën gericht op schooltaalproductie er werden gebruikt tijdens uitleg . Uit een Pearson’s correlatietest Uitleg ‒ 10 ‒ 9 ‒ 7 ‒ 6 ‒ 8 ‒ Gesprek ‒ Didactische werkvorm Power down Power up Gerichtheid 5 ‒ Schooltaalstimulerende strategieën

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0