Nanke Dokter

Kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaalstimulerend gedrag 81 Tabel 5.1 Percentage correcte antwoorden, gemiddelde score, standaarddeviatie en range van kennistoets over schooltaal bij leraren (N=27) Aspect % Correct Gemiddelde score SD Range Kennis schooltaal (28 stellingen) 62 17.41 3.60 8 – 23 Kennis schooltaalstimulerende strategieën (14 stellingen) 61 8.56 2.17 3 – 12 Totaal (42 stellingen) 65 25.96 4.80 13 – 34 Gemiddeld werd 65% van de stellingen in de totale toets correct beoordeeld. Op algemene kennis over schooltaal en kennis over schooltaalstimulerende strategieën werd vergelijkbaar gescoord: 61% en 62% van de stellingen werd door de leraren correct beoordeeld. De range geeft aan dat bij de totale toets het laagste aantal correct beoordeelde stellingen 13 was en het hoogste aantal 34 (van de 42). Er was geen enkele leraar die de toets foutloos maakte. Uit een Pearson’s correlatietest bleek dat de relatie tussen de kennis over schooltaal en de kennis over schooltaalstimulerende strategieën een trend liet zien in de richting van significantie (r=.34, p=.08). Dit wijst erop dat leraren met een hoge score op kennis over schooltaal meestal ook iets hoger scoorden op kennis over schooltaalstimulerende strategieën. Als de scores van deze kennistoets worden omgezet in een cijfer van 1 tot 10 volgens de norm die gehanteerd wordt bij de landelijke kennisbasistoets Nederlandse taal voor de pabo (10voordeleraar, 2018), dan zou één leraar een 3,8 hebben gehaald, vier een 6, zeven een 7, negen een 8, vier een 9 en twee een 10. 5 5.2.2 Schooltaalattitude van de leraren De attitude van de leraren ten opzichte van schooltaalstimulerend gedrag tijdens de rekeninstructie is, zoals beschreven in Hoofdstuk 2, vastgesteld met een vragenlijst waarin 33 vragen over cognitieve, affectieve en zelfbeeldaspecten van de attitude van de leraar met betrekking tot het stimuleren van schooltaal tijdens de rekeninstructie waren opgenomen (met antwoorden op een 5-punts Likertschaal). In Tabel 5.2 zijn de gemiddelde scores op de verschillende attitude-aspecten te zien. 5 De resultaten zijn berekend aan de hand van de Cohenmethode, waarbij een cesuur van 60% in combinatie met de daadwerkelijk hoogst behaalde score van de 5% best presterende leraren wordt gehanteerd bij het bepalen van de eindcijfers. Hierdoor kunnen leraren een 10 halen, terwijl ze niet alles foutloos hebben ingevuld. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0