Nanke Dokter

Kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaalstimulerend gedrag 83 de leraren op alle vragen gemiddeld boven 3.5, wat wil zeggen dat ze over het algemeen een positieve attitude laten zien ten aanzien van het besteden van aandacht aan schooltaal tijdens de rekeninstructie. Tabel 5.3 Gemiddelde (G), standaarddeviatie (SD) en range (R) van attitudeaspecten van leraren met betrekking tot schooltaalstimulerend gedrag op een 5-puntsschaal (N=27) Schooltaalstimulerende strategieën Affectief Cognitief Zelfbeeld Totaal G SD R G SD R G SD R G 1 Hardopdenkend voordoen 4.22 .75 3 – 5 4.15 .77 3 – 5 4.33 .88 2 – 5 4.23 2 Betekenis geven 4.44 .64 3 – 5 4.07 .68 2 – 5 4.22 .70 3 – 5 4.24 3 Visualiseren 4.33 .48 4 – 5 3.85 .82 2 – 5 4.50 .58 3 – 5 4.23 4 Vragen preciezer te formuleren 3.81 .56 3 – 5 3.93 .68 2 – 5 4.11 .70 2 – 5 3.95 5 Aanwijzingen geven 4.30 .67 3 – 5 4.04 .59 3 – 5 4.15 .60 3 – 5 4.16 6 Prikkelende opmerkingen maken 3.67 .73 2 – 5 3.81 .83 2 – 5 3.48 .94 1 – 5 3.65 7 Verbeterd herhalen van uiting van leerlingen 3.85 .95 1 – 5 3.44 .85 2 – 5 3.93 1.11 1 – 5 3.74 8 Herhalen van correcte uiting van leerlingen 4.07 .96 1 – 5 3.85 .95 2 – 5 3.89 1.05 1 – 5 3.94 Metalinguïstische houding 9 Woorden selecteren bij voorbereiding les 2.85 .99 1 – 5 2.89 1.01 1 – 5 3.22 .93 2 – 5 2.99 10 Ingaan op structuur van woorden en zinnen tijdens rekenen 4.41 .57 3 – 5 3.74 .76 2 – 5 3.67 .78 2 – 5 3.94 11 Ingaan op taal (alge- meen) tijdens rekenen 3.26 .76 2 – 5 3.42 .81 2 – 5 4.00 1.00 1 – 5 3.56 5.2.3 Schooltaalvaardigheid van de leraren Om vast te stellen in hoeverre de leraren zelf schooltaalvaardig zijn, werd een schrijf- test afgenomen waarin de leraren gevraagd werd een formele brief te schrijven aan de PO-Raad, waarin ze een advies gaven over verbetering van het taalonderwijs op de basisschool. De brieven van de leraren werden aan de hand van een beoordelings- schema met de vijf onderscheiden schooltaalkenmerken gescoord (zie Hoofdstuk 4). De gemiddelde scores met betrekking tot de eigen schooltaalvaardigheid van de leraren zijn te vinden in Tabel 5.4. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0