Nanke Dokter

86 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen deze twee dimensies worden gekarakteriseerd als ‘vaardigheid/inhoud’ en ‘vaardig- heid/vorm’. De mate waarin leraren deze dimensies meer of minder laten zien in de schrijftest zou samen kunnen hangen met hun achtergrondkenmerken of leraarkenmerken. Is het bijvoorbeeld zo dat leraren die meer kennis over schooltaalkenmerken hebben hoog scoren in de schrijftest? In de volgende paragraaf wordt de samenhang tussen de leraarkenmerken kennis, attitude, vaardigheid/vorm en vaardigheid/inhoud met be- trekking tot schooltaal onderzocht en wordt nagegaan in hoeverre deze kenmerken samenhangen met achtergrondkenmerken zoals leeftijd, jaren ervaring en voor- opleiding. 5.2.4 Samenhang leraarkenmerken en achtergrondkenmerken De samenhang tussen de kennis, attitude, vaardigheid/vorm en vaardigheid/inhoud van leraren met betrekking tot schooltaal is vastgesteld door middel van een Pearson’s correlatietest. Daaruit bleek dat de samenhang tussen kennis en attitude van de leraren met betrekking tot schooltaal een trend in de richting van significantie vertoont (r=.330, p=.09). Dat wil zeggen dat leraren die meer weten over schooltaal en school- taalstimulerende strategieën iets positiever staan tegenover schooltaal in de reken- instructie. De attitude met betrekking tot schooltaal correleert negatief significant met de dimensie vaardigheid/vorm bij de eigen schooltaalvaardigheid (r=-.435, p=.02). Leraren die in de schrijftest minder schooltaalkenmerken gebruiken op het gebied van complexiteit hebben een positievere attitude ten opzichte van schooltaal dan leraren die meer complexe schooltaalkenmerken gebruiken. Verder zijn er geen significante correlaties gevonden tussen attitude, kennis en de twee dimensies van eigen school- taalvaardigheid van de leraren. Ook factoren als leeftijd of jaren ervaring zouden van invloed kunnen zijn op de kennis, attitude, vaardigheid/vorm of vaardigheid/inhoud van de leraren met betrek- king tot schooltaal. Leraren met meer ervaring zouden bijvoorbeeld meer belang kunnen hechten aan schooltaal tijdens de rekeninstructie en dus een hogere score op attitude hebben. De samenhang tussen de kennis, attitude en eigen vaardigheid van de leraren met betrekking tot schooltaal en de kenmerken leeftijd, jaren ervaring, jaren ervaring in groep 3 en 4 en groepsgrootte, is onderzocht door middel van een Pearson’s correlatietest (zie Tabel 5.6).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0