Nanke Dokter

Kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaalstimulerend gedrag 97 van invloed te zijn op het schooltaalstimulerende gedrag van de leraren. Wellicht is niet de lesinhoud bepalend voor het schooltaalstimulerende gedrag dat leraren laten zien, maar de groep leerlingen aan wie de instructie wordt gegeven. Dit kan worden nagegaan door twee leraren te onderzoeken die lesgeven aan dezelfde groep leer- lingen. Als de groep van invloed is, zou het schooltaalaanbod en het gebruik van de schooltaalstimulerende strategieën grotendeels gelijk moeten zijn. 5.4.2 Invloed van de groep leerlingen Twee leraren gaven op verschillende dagen les aan dezelfde leerlingen in een groep 3 met veertien leerlingen. Leraar D was 51 jaar en had geen ervaring in groep 3 en 4. Leraar E was 61 jaar en had 36 jaar ervaring in groep 3 en 4. In de rekenles werden veel opdrachten aan de leerlingen gegeven die vervolgens werden besproken. Drie van de vier lessen bevatten met name herhalingsstof. De manier waarop de leraren aan dezelfde leerlingen uitleg gaven verschilde. Leraar D lijkt meer gericht te zijn op schooltaalproductie van de leerlingen en leraar E lijkt juist meer gericht te zijn op schooltaalbegrip. De volgende voorbeelden illustreren dit. Transcript 5.5 Voorbeeld Leraar D 1 Leraar Oké! Let op! 2 Leraar Ssssst 3 Leraar M, je mag… de muntjes gebruiken, want het gaat eh, want we gaan optellen en erbij tellen. 4 Leraar Wie weet nog wat dat was? 5 Leraar Wat was er een ander woordje voor erbij? 6 Leerling eh, ik weet niet hoe xxx 7 Leraar Dat tekentje. (Maakt plusteken in de lucht). 8 Leerling Plus! 9 Leraar Plus, oke. 10 Leraar Het gaat dus over tellen, dat je moet tellen. 11 Leraar En optellen. 12 Leerling M Optellen? 13 Leraar Wat is optellen? 14 Leerling M Tellen. 15 Leraar Wat is optellen? 16 Leerling M Oh… 17 Leraar Ja M 18 Leerling M Juffrouw 19 Leerling M Eventjes denken… 20 Leraar Wat is, nee, wat is, nee, ja ook min. 21 Leraar Dat gaan we ook doen. 22 Leraar Maar wat is optellen? 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0