Nanke Dokter
Inhoud Inleiding 1 Aanleiding 1 Schooltaal en rekenen 4 Schooltaal en het opleiden van leraren 6 Wetenschappelijke en praktische relevantie 7 Deel 1: Stimuleren van schoolse taalvaardigheid 9 1 Schoolse taalvaardigheid 11 1.1 Kenmerken van schoolse taalvaardigheid 11 1.2 Schooltaal en rekenen 16 1.2.1 Werkvormen bij de rekeninstructie 16 1.3 Schooltaalontwikkeling stimuleren 18 1.4 Kenmerken van de leraar 24 1.5 Onderzoeksvragen 26 2 Methode van onderzoek 31 2.1 Opzet 31 2.1.1 Participanten 32 2.1.2 Dataverzameling 33 2.2 Instrumenten 34 2.2.1 Didactische werkvormen 34 2.2.2 Schooltaalaanbod 35 2.2.3 Schooltaalstimulerende strategieën 39 2.2.4 Kennis, vaardigheid en attitude ten aanzien van schooltaalstimulerend 42 gedrag 2.3 Analyses 43 3 Didactische werkvormen en schooltaal 47 3.1 Inleiding 47 3.2 Kansrijkheid van didactische werkvormen 48 3.3 Conclusies 54 4 Schooltaalontwikkeling stimuleren 55 4.1 Inleiding 55 4.2 Schooltaalaanbod 56
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0