Nanke Dokter

x Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 4.2.1 Schooltaalkenmerken in het aanbod 56 4.2.2 Samenhang van schooltaalkenmerken met achtergrond- en 60 contextfactoren 4.2.3 Twee praktijkvoorbeelden 61 4.3 Schooltaalstimulerende strategieën 65 4.3.1 Gebruik van schooltaalstimulerende strategieën 65 4.3.2 Samenhang tussen schooltaalstimulerende strategieën en achtergrond- 71 en contextfactoren 4.4 Samenhang tussen schooltaalaanbod en schooltaalstimulerende 75 strategieën 4.5 Conclusies 76 5 Kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaalstimulerend 79 gedrag 5.1 Inleiding 79 5.2 Kennis, attitude en vaardigheid van leraren ten aanzien van schooltaal 80 5.2.1 Schooltaalkennis 80 5.2.2 Schooltaalattitude van de leraren 81 5.2.3 Schooltaalvaardigheid van de leraren 83 5.2.4 Samenhang leraarkenmerken en achtergrondkenmerken 86 5.3 De samenhang tussen leraarkenmerken en schooltaalstimulerend gedrag 88 5.3.1 De samenhang tussen leraarkenmerken en schooltaalaanbod 88 5.3.2 De samenhang tussen leraarkenmerken en schooltaalstimulerende 90 strategieën 5.4 Casestudies van individuele leraren 90 5.4.1 Invloed van lesinhoud 91 5.4.2 Invloed van de groep leerlingen 97 5.4.3 Invloed van de taalvaardigheid van leerlingen 101 5.4.4 Eigen stijl van de leraar 107 5.5 Conclusies 112 6 Conclusies 115 6.1 Inleiding 115 6.2 Didactische werkvormen en schooltaal 116 6.3 Schooltaal stimuleren 117 6.4 Samenhang tussen schooltaalstimulerend gedrag, leraarkenmerken en 119 achtergrondkenmerken 6.5 Samenvattend 121 Deel 2: Ontwikkeling en evaluatie van een opleidingsinterventie 123 7 Ontwikkeling van een interventie 125 7.1 Het professionaliseren van leraren 125 7.2 Ontwerpcriteria 127

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0