Gersten Jonker

216   Appendices experimenteel onderzoek met een pre-test & post-test design, waarin deelnemers een multimodale toets aflegden van kennis, klinisch redeneren en behandelplan maken, praktische vaardigheden en optreden in simulaties op het gebied van acute zorg. De studie vergelijkt de test resultaten van ACTY studenten met die van studenten die niet aan het programma deelnamen – maar wel interesse in acute zorg hadden – en met die van jonge dokters met zes maanden klinische ervaring in de acute zorg. De toets bestond uit een schriftelijke kennistest, case-based discussions, Objective Structured Clinical Examination vaardighedenstations en high-fidelity simulaties van kritiek zieke patiënten die met spoed zorg nodig hadden. Elk station in de toets leverde een checklist score op, berekend als het behaalde aantal punten als percentage van het maximum aantal punten. Daarnaast rapporteerden examinatoren een gestalt, expert oordeel van overall optreden in dat station op een driepunts globaal oordeel schaal (global rating scale, GRS) in antwoord op de vraag “hoe verhoudt het optreden van de deelnemer zich tot het te verwachten niveau van een jonge dokter met zes maanden klinische ervaring?” (voldoet niet aan de gestelde verwachting – voldoet krap aan de verwachting – voldoet aan de verwachting). De studie toont aan dat studenten die via het ACTY afstuderen beter scoren in de toets dan andere studenten, met name op vaardigheden en simulaties. Jonge dokters scoorden beter dan ACTY afstudeerders. Daarnaast hadden ACTY studenten een hogere kans dan andere studenten om te voldoen aan het verwachte niveau van een jonge dokter met zes maanden ervaring, zoals gemeten op de GRS. Zoekend naar een betere transitie naar het werk na afstuderen, vindt deze studie dat afstudeerders uit het ACTY beter op jonge dokters met klinische ervaring lijken dan andere afstudeerders, hetgeen suggereert dat ACTY afstudeerders beter voorbereid zijn op de acute zorg uitdagingen die de jonge dokter het hoofd moet bieden. Dit laatste studiejaar, gewijd aan acute zorg, verbetert leren en geeft een betere voorbereiding op werken in dit domein. Andere schakeljaren, met multidisciplinair perspectief op een ander thema, zouden op gelijke wijze het leren kunnen verbeteren en beter kunnen voorbereiden op werk of vervolgopleiding binnen een gebied. De medische vervolgopleiding anesthesiologie komt voort uit het traditionele meester- gezel-model dat is gebaseerd op tijdsduur en stages. Principes van competentiegericht opleiden hebben mogelijkerwijs geleid tot evolutie van dit model in verschillende richtingen, maar de mate van overeenkomsten en verschillen is onbekend. Het doel van een internationale survey studie is omde Europese vervolgopleidingen anesthesiologie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0