Gersten Jonker

Samenvatting in het Nederlands   219 A en om de effecten van de implementatie van EPAs in de opleiding anesthesiologie te evalueren. Onderzoeksmogelijkheden zijn hier nauw aan gerelateerd. Voorbeelden zijn: het verkrijgen van consensus over een set EPAs, (inter-)nationaal vergelijken van opleidingen, validatie van toetsinstrumenten, het vaststellen van de rol van simulatietoetsen, identificatie van markers van professionele ontwikkeling, gebruiken van standaarden als cesuur, het gebruik van learning analytics voor het monitoren van de effecten van EPAs op de opleiding en tot slot het proces van bekwaam verklaren. Dit proefschrift sluit af met een algemene discussie (Hoofdstuk 9). Het hoofdstuk markeert de belangrijkste bevindingen van het proefschrift en plaatst ze in perspectief van de literatuur. Het behandelt hoe coherentie, motivatie en werkplekleren het gunstige effect van het ACTY verklaren. Het hoofdstuk stelt een raamwerk voor van een continuüm in acute zorg EPAs. Verder beschrijft Hoofdstuk 9 hoe de opleiding tot anesthesioloog internationaal gezien verre van uniform is en behandelt de literatuur over EPAs in de anesthesiologie. Het hoofdstuk doet suggesties ten aanzien van vervolgonderzoek en eindigt met een visie op een opleidingscontinuüm dat bestaat uit afgestemde competentiegerichte fases, geoperationaliseerd met EPAs.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0