Sonja Graafstal en Carine Heijligers

101 RELATIONEEL ONTWIKKELINGSPERSPECTIEF vindt er wel een bepaalde vorm van matching plaats; 2) Deze matching is voornamelijk cross-modaal, als bijvoorbeeld de stem en de armbeweging overeenkomen in ritme. We hebben dat in de voorbeelden gezien. In het eerste voorbeeld worden vorm en klank gekoppeld, in het tweede voorbeeld zijn de intensiteit van de uitstrekkende beweging en de ademhaling-klank combinatie overeenkomstig; 3) Matching gaat niet per se over het gedrag van de ander, maar betreft een aspect van het gedrag dat het gevoel van de ander reflecteert. Begripsbepaling Stern onderscheidt affect attunement van imitatie en spiegelen omdat imitatie en spiegelen de uiterlijke vorm weergeven en affect attunement de innerlijke beleving representeert. Imitatie blijft steken bij uiterlijke gedragingen en voldoet daarom niet als term. Bovendien vindt imitatie meestal plaats binnen dezelfde modaliteit en is affect attunement bijna altijd cross-modaal. Spiegelen gaat over het reflecteren van de gevoelens van de ander. Dankzij spiegelen krijgt een persoon inzicht in zijn eigen gevoelswereld. Het is een instrument dat vooral in de hulpverlening wordt toegepast om de hulpvrager inzicht te geven in gevoelens die voor hem nog verborgen zijn. Dankzij de spiegel die de ander hem voorhoudt, worden die gevoelens zichtbaar. Een moeder zou dit in contact met haar kind kunnen toepassen om haar kind te helpen deze gevoelens te herkennen. Zo creëert ze iets nieuws in haar kind. Bijvoorbeeld door net zo boos als haar kind te kijken en dan te zeggen, ‘ben jij boos? Want jij kijkt nu net zo boos als ik’. Het kind kan hierdoor zijn eigen boosheid leren voelen en herkennen. Dit gaat veel verder dan het delen van subjectieve ervaringen. Want de moeder is niet haar eigen boosheid aan het delen met haar kind, ze houdt het een spiegel voor, waar het kind zich in kan herkennen. Spiegelen brengt een verandering van de persoon in kwestie teweeg, doordat er iets gecreëerd wordt dat er voorheen niet was. Affect attunement is tenslotte ook onderscheidend van empathie aangezien het een proces is dat meestal ongemerkt plaatsvindt, buiten het bewustzijn. Het is verweven met alledaagse voorkomende activiteiten en is haast onopvallend te noemen. De huidige betekenis van empathie daarentegen omvat ook cognitieve processen. In hoofdstuk 1e zullen we zien dat er een innige relatie bestaat tussen de betekenis van empathie en affect attunement. Zowel empathie als affect attunement leunen op het vermogen om mee te kunnen voelen met de ander. Cruciaal voor een empathische reactie is dat er cognitieve overwegingen gemaakt worden die tot de uiteindelijke respons leiden. Affect attunement gaat niet zover. Het delen van gevoelens is het belangrijkste en daarom is het gerechtvaardigd om het een eigen concept te laten zijn. 1C

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw