Sonja Graafstal en Carine Heijligers

177 HULPVERLENINGSPROCES Middenlijn: Hoe bewegen de personen ten opzichte van de middenlijn tussen hen in. Bijvoorbeeld: A beweegt meer naar de middenlijn tussen A en B toe, terwijl B meer van de middenlijn af beweegt of A beweegt vaker over de middenlijn tussen A en B in dan B dat doet. Bewegingen t.o.v. het eigen lichaam: Hoe is de vorm van de bewegingen: rond of recht, voor- of achteruit, omhoog of omlaag. Hoe bewegen beide personen ten opzichte van elkaar en zichzelf. Het is bij de analyse van bewegingskenmerk afstand niet noodzakelijk om alle stappen te doorlopen. Het is een middel om op verschillende manieren naar het kenmerk ‘afstand’ te kijken en opvallende zaken in de interactie te beschrijven. Beïnvloeding afstand In onderstaande voorbeelden zien we een moeder met haar vijfjarige dochter Stella en hulpgever Myra met de 11-jarige Timo. In beide voorbeelden staat het bewegingskenmerk afstand centraal, maar steeds met een ander aspect ervan. Moeder vraagt aan haar vijfjarige dochter Stella, die aan de andere kant van de kamer speelt, of ze aan tafel komt. Stella antwoordt: ‘ja, ik kom’, terwijl ze doorspeelt. Hoewel er nog drie keer wordt geroepen en er drie keer een antwoord komt verschijnt zij niet aan tafel. Moeder verandert haar plan. Ze gaat naar de speelhoek waar Stella zich bevindt waarmee ze de afstand tussen haar en haar dochter verkleint. Ze toont belangstelling voor haar spel en benoemt wat ze allemaal ziet aan het prachtige werk wat Stella gemaakt heeft. Dan kijken ze elkaar aan en moeder vraagt, ‘kom je aan tafel?’; Stella staat op en loopt mee naar de tafel. Timo en Myra maken ieder een eigen tekening met verf. Timo brengt met grote streken de verf aan op het papier en ver daarbuiten. De verf komt ook op de tafel. Myra verft met een klein penseel dunne streepjes op haar vel papier. Ze blijft in het midden van haar vel en raakt de randen niet eens. Dan ziet ze hoe bij Timo de verf ook op de tafel belandt door de grote bewegingen die hij maakt. Myra wisselt haar penseel om voor een grote kwast en begint ook met grote streken over haar papier te verven. Zij blijft echter binnen de lijnen van haar vel. Ze wijst Timo erop dat zij nu ook met een grote kwast verft en samen lachen ze om de grote, dikke, vette lijnen die ze verven. Dan maakt Myra haar bewegingen langzamerhand steeds wat kleiner zodat ze makkelijker binnen de lijnen van het vel papier kan blijven. Ongemerkt verkleint Timo zijn bewegingen en blijft ook met zijn verf netjes op het papier. 2B

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw