Sonja Graafstal en Carine Heijligers

203 DATA-ANALYSE Afbeelding 2c.17 Recurrence Plot Hoofdrichting Ouder en Kind T ij D S E R I E O U D E R = j A 18 A A A A A A A A A A 17 A A A A A A A A A O 16 O O O O O O O O O O 15 O O O O O O O O O O 14 O O O O O O O O O O 13 O O O O O O O O O O 12 O O O O O O O O O O 11 O O O O O O O O O A 10 A A A A A A A A A A 9 A A A A A A A A A O 8 O O O O O O O O O O 7 O O O O O O O O O A 6 A A A A A A A A A O 5 O O O O O O O O O A 4 A A A A A A A A A O 3 O O O O O O O O O O 2 O O O O O O O O O O 1 O O O O O O O O O 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 O A A A O O A A A A O O A O O O A O TIJDSERIE KIND = i Noot. A = Ander, O = Omgeving. Op de x-as staat de tijdserie van het kind (i), op de y-as de tijdserie van de ouder (j). Op de rode lijn (LOS) zijn de overeenkomstige kijkrichtingen afgebeeld. De RP geeft echter ook andere belangrijke informatie namelijk de momenten waarop de ouder (of kind) het initiatief neemt om naar de ander/omgeving te kijken en op welke momenten dit initiatief gevolgd wordt. Dit zijn de blauwe vakken in de RP. Een RP bevat dus veel meer informatie dan een tijdserie, omdat er binnen een bepaald tijdsbestek gekeken kan worden hoe beide partners op elkaar reageren. Uit de RP van Afbeelding 2c.17 kan namelijk worden afgeleid dat de ouder op T4 het ‘kijken naar de Ander’, van het kind herhaalt. Het kind kijkt immers al eerder in de tijd, namelijk op T2, naar de ouder. Tegelijkertijd is het zo dat het kind op T13 het ‘kijken naar de Ander’ van de moeder herhaalt, wat deze eerder vertoonde op de tijdstippen T4, T6, T9, en T10. Uit alle punten waarop eenzelfde gedraging als recurrente punten gezien worden, kunnen zeer interessante maten worden afgeleid middels een CRQA. Deze RP-maten of recurrentie variabelen helpen ons om de dynamiek, de ontwikkeling over de tijd, van 2C

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw