Sonja Graafstal en Carine Heijligers

206 2C gedragingen te volgen dan andersom. De duur van het volgen is daarentegen sterker bij het kind wanneer ze naar elkaar kijken, terwijl het volgen van de ouder tijdens het kijken naar de omgeving langer duurt. Of dit een beschrijving van een wenselijke situatie is kan uiteraard alleen in een concrete context worden vastgesteld. Een voorbeeld van een studie waarin volgen en leiden onderzocht is, is de studie van Cohn en Tronick (1987), waar initiatieven tot contact tussen moeder en baby’s van 3, 6 en 9 maanden werden onderzocht. Het initiatief tot het contact met de 3 maanden oude baby’s lag in deze studie vooral bij de moeder en vanaf 6 en 9 maanden namen ook baby’s steeds meer initiatief in het zoeken van contact met de moeder. Volgen en leiden Zojuist hebben we gezien dat op basis van een RP vastgesteld kan worden of een van de twee leden in de dyade meer leidt dan wel volgt. In dit voorbeeld werden alle punten van de RP gebruikt. Meestal gebeurt dit niet, omdat het weinig zin heeft in een tijdspanne van tien minuten of een uur te kijken naar herhalend aankijkgedrag. Uit de studie van Louwerse et al. (2012) blijkt namelijk dat het volgen van aankijken meestal rond de 2 seconden ligt, terwijl het volgen van ‘aan de kin krabben’ na wel eens 25 seconden kan plaatsvinden. Om vast te stellen hoelang het duurt alvorens de een de ander volgt wordt een zogenoemde lagprofile gemaakt. We creëren dan een figuur binnen een bepaalde tijdslimiet rond de LOS waar het gedrag van de dyade gelijktijdig optreedt. Uit deze figuur kan eenvoudig worden afgelezen wie van de twee partners over het algemeen de leiding heeft en wie volgt. In Afbeelding 2c.18 wordt getoond hoe vanuit een RP een lagprofile wordt berekend. Afbeelding 2c.18 Voorbeeld van een Lagprofile berekend op basis van een Cross Recurrence Plot. Noot. De zwarte lijn in het midden representeert de LOS. De gestippelde zwarte en rode lijnen tonen de tijdsspanne van respectievelijk +/- 5 en +/- 10 seconden rondom de LOS. De grafiek aan de achterkant illustreert de sommering van de recurrente punten, de lagprofile. Met dank aan en toestemming van overgenomen uit Wallot en Leonardi (2018).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw