Sonja Graafstal en Carine Heijligers

213 DATA-ANALYSE Afbeelding 2c.22 Voorbeeld van een Gecodeerd Transcript met Enkele Bijbehorende Coëfficiënten Coëfficiënten Voorbeeld B-coëfficiënt Hulpgever (G): ‘Wat ga je maken?’ Hulpvrager (V): ‘Ik ga mijn naam opschrijven´ = code b, omdat het een uitgebreid antwoord op de vraag bevat, zonder verdere initiërende eigenschappen E-coëfficiënt G: ´Weet je iets voor mij?’ V: ‘Nee’ = code e, omdat het een antwoord zonder verdere eigen initiërende eigenschappen is F-coëfficiënt G: ´Ik weet niet wat ik zal gaan tekenen’ V: ´Het is niet zo goed gelukt’ = code g, omdat het geen reactie op de hulpgever is, maar op een onderwerp dat al eerder aan bod is gekomen. G: ‘Wat vind je van de sneeuw?’ = code c, omdat het een compleet nieuwe vraag is. O-coëfficiënt G: ‘Wil je mijn blaadje?’ V: ´Euh dat hoeft …’ G (hulpgever onderbreekt hulpvrager): ‘Mijn blaadje is toch nog leeg´ = code l, omdat de hulpgever niet ingaat op wat de hulpvrager zegt. G: ‘Ik weet nog niet wat ik ga tekenen, ik moet nog iets verzinnen´ = code j, omdat de hulpgever doorgaat met haar verhaal/ zin zonder dat de hulpvrager reageert. S-coëfficiënt G: ´Wat ga je tekenen?’ = code c, omdat het de eerste vraag van het gesprek is. ... G: ´Wat vind je van mijn tekening?’ = code f, vraag heeft betrekking op een eerder besproken onderwerp. V: ‘Ik vind hem mooi’ G: ‘Wat vind je er mooi aan?’ = code a, vraag heeft betrekking op antwoord van de hulpvrager en bevat een nieuw (sterk) initiatief. Ten slotte In dit hoofdstuk hebben we de tijdserievariabelen en de analysetechnieken besproken die in de casushoofdstukken gebruikt zijn. Een belangrijke overweging bij de keuze voor een bepaalde variabele is zoals gezegd het materiaal dat voorhanden is en of hetgeen we willen weten ook meetbaar is. Het grootste struikelblok is lange tijd geweest hoe we een gekoppeld complex systeem, zoals een dyade van hulpvrager–hulpgever op een goede manier kunnen onderzoeken. Het afnemen van gedragsvragenlijsten geeft misschien wel een idee over hoe gedragingen over de loop van de tijd veranderd zijn, maar het geeft geen inzicht in hoe die verandering tot stand gekomen is. Onze onderzoeksvragen richten zich juist op het inzichtelijk maken van de werkwijze van de methode. Uitgangspunten van deze studie zijn de aanname dat er in elke dyade of relatie sprake is van een dynamische balans tussen gezamenlijkheid en onderscheid 2C

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw