223 DEWY - MIREILLE Gedragsanalyse Hulpgever Mireille De hulpgever in deze casus is Mireille, een 24-jarige vrouw en masterstudent orthopedagogiek. Tijdens de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen heeft Mireille kennis gemaakt met de methode Beweging-als-houvast en geleerd om de principes van de methode toe te passen in een hulpverleningstraject met een hulpvrager. We zullen Dewy en Mireille volgen vanaf hun eerste ontmoeting. Dit vormt de basis voor een hulpverleningstraject van acht maanden. Voormeting Bij aanvang van de hulpverlening is een bewegingsanalyse gemaakt van Dewy in relatie met hulpgever Mireille, waarvan het schema te vinden is in Bijlage A. De videoopname duurt zes minuten, de analyse in het schema beperkt zich tot een minuut. Hierin bekijken welk interactiepatroon zichtbaar is door te onderzoeken welke van de drie mogelijkheden van de basiscommunicatie voorkomen: a) een persoon is in staat om initiatief te nemen in het leggen van contact met een ander; b) een persoon is in staat om initiatief te nemen om uit contact te gaan met de ander; c) een persoon is in staat om een ander te volgen. Combinaties van deze drie mogelijkheden leiden tot interactiepatronen. Mireille en Dewy zitten midden op de trampoline in de achtertuin. Tussen hen in ligt een tas met daarin bolletjes wol. De hond van de familie is ook aanwezig. Dewy haalt de tas helemaal leeg en legt alle spullen op de trampoline. Onderwijl praat ze over alle voorwerpen die ze uit de tas haalt. Het is de bedoeling dat met de wol een ketting voor Dewy gemaakt gaat worden. Mireille concentreert zich allereerst op het uit de knoop halen van de bollen wol en het weer terug in de tas stoppen van boeken en schriften die er ook uit zijn gevallen. Na een minuut springt Dewy van de trampoline om de hond die aankomt lopenIn de te begroeten en te knuffelen. Mireille nodigt Dewy uit om er weer bij te komen. Dewy gaat, met haar rug naar Mireille gekeerd, op de rand van de trampoline zitten om haar schoenen uit te doen. Vervolgens rolt ze achterover op de trampoline en probeert met haar benen in de lucht haar schoenen uit te trekken. Mireille zegt dat ze een schaar nodig hebben. Vervolgens vraagt Dewy aan de hond of zij weet waar de schaar ligt. Mireille helpt haar met het uittrekken van de schoenen en dan rent Dewy naar binnen om vervolgens met drie scharen terug te komen. Ze gaat naast Mireille op de trampoline zitten en Dewy kiest drie gekleurde bollen wol waar ze een ketting van wil maken. Ze wisselt haar gesprek met Mireille geregeld af met praten tegen de hond of spelen met de hond of opmerkingen maken over de hond. Mireille trekt de aandacht weer terug naar het materiaal door op te merken: ‘Zo dit is de draad van het rode bolletje. Nu nog die van de blauwe afknippen. Hou jij dit stukje even vast? En laat de hond maar even met rust.” Samen meten ze drie draadjes 3A
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw