Sonja Graafstal en Carine Heijligers

226 3A Resultaten Nameting Na acht maanden in mei 2012, wordt er opnieuw een bewegingsanalyse gemaakt van een contactmoment. De filmopname duurt in totaal een half uur en er is van de eerste paar minuten een bewegingsanalyse gemaakt die te vinden is in Bijlage B. In de opname is te zien dat hulpgever Mireille en Dewy picknicken op het gras in het park. Ze hebben een mand met proviand meegenomen en tussen hen uitgestald op een kleed. Beiden nemen plaats op het kleed en pakken de mand uit. Dewy pakt de ranja en de bekers, Mireille de koekjes en het water. Dewy vult de bekers met ranja, waarna Mireille er water bij giet en de zak met koekjes opent. Mireille ordent het spelletje dat ze gaan spelen, terwijl Dewy al liggend haar koekje opeet. Terwijl Mireille praat over het spelletje dat ze gaan spelen, komt Dewy overeind zitten, pakt de kaarten en start met het spel. Wat opvalt in dit fragment is de enorme verandering op het bewegingskenmerk richting. Het vluchtige gedrag van Dewy is afgenomen, zij houdt haar aandacht bij de gebeurtenissen rondom de picknick. Dewy volgt nu ook de hulpgever, terwijl in de eerste opname Mireille degene was die vooral volgend was. Hierdoor is er wederkerigheid ontstaan en is samenwerking mogelijk: Dewy schenkt ranja in en Mireille vult aan met water. Mireille ordent het kaartspel, waarna Dewy het spelletje start. Was de snelheid in het eerste fragment tussen beiden hoog, in dit fragment blijken ze ook in een rustiger tempo te kunnen spelen, zo wacht Dewy rustig tot het haar beurt is om de beker te vullen. Interpretatie volgens Beweging-als-houvast Het interactiepatroon dat na acht maanden hulpverlening zichtbaar is, kan vergeleken worden met ouders en peuters van 1 – 2 jaar. Dewy pakt al een koekje terwijl hulpgever Mireille nog bezig is met de koekjes op het bord te leggen. Wachten op je beurt leert een kind pas later, als er meer ervaring is met beurtwisseling. Dewy start het spelletje en Mireille volgt haar initiatief. Dit is ook te vergelijken met een peuter die een speeltje pakt en daardoor de aandacht krijgt van de ouder. Tegelijkertijd is het interactiepatroon jonger dan op grond van haar kalenderleeftijd verwacht mag worden. Kwantitatieve resultaten De vraag die hier beantwoord wordt, is of er sprake is van een ontwikkeling van wederkerigheid. Dit vertaalt zich concreet in een toename van volggedrag van Dewy en het verlengen (in percentages en duur) van de gezamenlijke momenten. Hierbij wordt zowel gekeken naar de gezamenlijke kijkrichting ‘materiaal/ spel’ en de gezamenlijke kijkrichting ‘naar elkaar’.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw