Sonja Graafstal en Carine Heijligers

239 DEWY - MIREILLE Het derde jaar Vanaf januari 2014 is afgesproken dat hulpgever Mireille in principe nog een keer per week komt, maar dat deze afspraken ook afgezegd mogen worden als Dewy met een vriendinnetje wil afspreken of als ze met haar pleegmoeder of zus iets wil ondernemen. Het is voor de therapeutische relatie niet meer nodig om in een vast patroon met Dewy te blijven omgaan. Hulpgever Mireille geeft adviezen aan de pleegouders die makkelijk te hanteren zijn en het contact tussen hen en Dewy verloopt prettig. Dewy breidt haar sociale contacten verder uit. Ze wordt lid van een clubje in de buurt, ze speelt met vriendinnetjes zonder dat ze het spel wil beheersen. Dewy blijkt in staat om positieve hechtingsrelaties aan te gaan met haar gezinsleden en vriendinnen. De therapeutische verbinding met Mireille is steeds minder nodig. De kloof tussen de kalenderleeftijd en de sociaalemotionele leeftijd is nagenoeg gedicht. Dit heeft ook gevolgen voor haar prestaties op school. De ontwikkelingen die we hebben zien gebeuren in het contact met Mireille en heeft zich doorgezet naar de schoolse context. Dewy is beter gaan presteren op school, zodat de kans groot is dat ze na de lagere school de overstap kan maken naar het reguliere vervolgonderwijs. Vanwege al deze positieve ontwikkelingen wordt de hulpverlening afgebouwd en gestopt in juli 2014. Dewy stelt uit zichzelf voor om wat contact met Mireille te houden via skype en bezoekjes in de vakantie, hetgeen ook voor Mireille een fijne manier is om het contact langzaam af te bouwen. 3A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw