Sonja Graafstal en Carine Heijligers

250 3B Tabel 3b.1. Vergelijking Originele Datapunten met Geshuffelde Datapunten van de Gezamenlijke Rompbewegingen Voor-Achter en In-fase Meetmoment %DET Meanline MAXline Origineel Geshuffeld Origineel Geshuffeld Origineel Geshuffeld 1 92.65% 5.95% 4.88 2.05 46 4 2 87.76% 7.01% 4.13 2.06 41 5 3 91.45% 5.68% 4.97 2.05 57 4 4 90.18% 5.92% 4.56 2.03 43 4 5 86.75% 6.51% 4.15 2.05 46 4 6 93.52% 5.86% 5.68 2.08 80 4 7 81.31% 10.09% 3.64 2.08 36 4 8 93.25% 6.49% 6.44 2.03 78 4 9 92.60% 7.67% 4.98 2.03 40 5 Discussie Conclusie Het doel van de hulpverlening in deze casus was het ontwikkelen van volggedrag van Menno. Uit de gedragsbeschrijving bleek namelijk dat Menno zeer vasthoudend was in zijn wensen en ideeën en de ander niet volgde in diens wensen of verlangens. Als er geen gehoor werd gegeven aan de eisen van Menno, leidde dit tot escalaties en woede-uitbarstingen. De opdracht aan hulpgever Joram was om volggedrag te ontwikkelen bij Menno. De uitkomsten van de CRQA-analyses laten zien dat er sprake is van het ontstaan van wederkerigheid en co-regulatie tussen Menno en Joram. Bij aanvang van de hulpverlening moest Joram zijn kijkrichting, afstand, snelheid en geluid synchroniseren met de wijze waarop Menno dat deed en dat is vergelijkbaar met de techniek die ouders met jonge baby’s toepassen in hun communicatie. Uit de laatste filmopname blijkt dat er een meer natuurlijke en vanzelfsprekende manier van interacteren is ontstaan. Er is beurtwisseling ontstaan in volgen en initiatief nemen in de relatie tussen Menno en Joram. Om de verwachting te onderzoeken of Menno meer meegaander zou worden en zijn zelfbepalend gedrag zou afnemen is de beleving van de ouders hierover gevraagd in de vorm van diagnostische vragenlijsten, zie Bijlage C. De conclusie hiervan is dat Menno een ontwikkeling heeft doorgemaakt die gelijk staat aan een leeftijdsequivalent van twee naar vier jaar. Hij is minder zelfbepalend geworden en kan zich beter voegen naar de dagelijkse routine. Ook staan in Bijlage C een tweetal voorbeelden uitgewerkt hoe Joram om is gegaan met het ontwikkelen van alledaagse vaardigheden van Menno.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw