Sonja Graafstal en Carine Heijligers

254 3B Bijlage A: Bewegingsschema november 2011 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: Menno en hulpgever Joram hebben beiden de rompen gericht naar elkaar. Hun gezamenlijke kijkrichting is vooral gericht op de boekjes. Op sommige momenten kijken ze tegelijk naar elkaar. Onderwerp: Ze wijzen naar de plaatjes en benoemen wat ze zien. Fysiek: Menno heeft meer kijkrichtingen dan Joram. Hij kijkt regelmatig om zich heen. Joram kijkt vooral naar Menno en naar de boekjes. Onderwerp: Op sommige momenten praten zij allebei over een ander plaatje dat zij zien in de boekjes. Hulpgever Joram kijkt naar Menno, wacht een tijdje tot Menno naar Joram kijkt. Vervolgens wijst Joram een vliegtuig aan in het boekje. Menno wrijft in zijn handen, tikt tegen zijn been en wijst vervolgens ook een vliegtuig in het boekje aan. Menno volgt Joram in kijkrichting en onderwerp. Joram stelt een vraag aan Menno over een plaatje in het boekje en kijkt daarbij naar Menno. Menno blijft in het boekje kijken en beantwoordt de vraag. Menno volgt Joram niet in kijkrichting, maar wel in onderwerp. SNELHEID Menno en Joram praten ongeveer even snel, hun zinnen volgen elkaar even snel op. Joram praat met meer zinnen achter elkaar dan Menno. Menno beweegt op sommige momenten sneller dan Joram. Hij tikt met zijn hand tegen zijn been, terwijl Joram zijn hand stilhoudt. Menno wijst in zijn ritme plaatjes aan in het boekje, vervolgens wijst Joram in hetzelfde ritme ook plaatjes aan in het boekje. Joram volgt Menno. Menno klopt met zijn hand op zijn been, waarna Joram met zijn vingers in hetzelfde ritme op tafel tikt. Joram volgt Menno. Joram stelt een vraag aan Menno, vervolgens geeft Menno in hetzelfde ritme antwoord op de vraag. Menno volgt Joram.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw