Sonja Graafstal en Carine Heijligers

256 3B Bijlage B: Bewegingsschema juni 2012 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: Menno en hulpgever Joram hebben beiden de rompen gericht naar elkaar. Hun kijkrichting is afwisselend naar elkaar gericht of naar de kaartjes op de tafel. Onderwerp: Ze praten over kaartjes met afbeeldingen van treinen. Ze bespreken welke kaart het mooiste is, welke seizoenen er te zien zijn op de kaarten en waar je dat aan kan zien of het zomer of winter is. Onderwerp: Wanneer Joram een vraag stelt over iets dat niet direct zichtbaar is op het kaartje, antwoordt Menno niet. Menno pakt regelmatig de stapel kaarten op om ze weer allemaal netjes op elkaar te leggen. Joram bouwt een kaartenhuis van de kaarten en Menno kijkt toe. Onderwerp: Joram kijkt naar een bak met boeken rechts van Menno op de grond en vraagt aan Menno: “wat zitten daar eigenlijk voor boeken in?” Vervolgens kijkt Menno ook naar de bak en antwoordt: “boeken, allemaal vol boeken”. Joram vraagt: “laat eens kijken, wat is dat voor een boekje?”. Vervolgens geeft Menno het boekje aan Joram. Menno volgt Joram in kijkrichting en onderwerp. SNELHEID Menno en Joram praten en bewegen ongeveer even snel. Joram maakt langere zinnen en praat langer achter elkaar dan Menno. Joram wisselt sneller van gespreksonderwerp dan Menno. Als Joram langzamer dan voorheen beweegt om naar een kaartje te kijken, dan doet Menno dat ook. Menno volgt Joram.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw