259 MENNO – JORAM Tabel 3b.3. Ontwikkeling van Adaptieve Vaardigheden volgens de Vineland Z van Menno in de Relatie met zijn Gezinsleden na Zeven Maanden, waarbij Leeftijd is uitgedrukt in Jaren en Maanden Leeftijdsequivalent Schaal Bij aanvang Na afloop Verschil Communicatieve vaardigheden 3;0 4;5 1;5 Dagelijkse vaardigheden 3;0 4;3 1;3 Sociale vaardigheden 1;4 3;8 2;4 Totaal 2;0 4;0 2;0 Ontwikkeling wederkerigheid met betrekking tot gespreksvaardigheden De negen video-opnames die gemaakt zijn van de meetmomenten op de WiiBalance boards zijn ook geanalyseerd op aspecten die te maken hebben met gespreksvaardigheden, zoals aansluiten bij het onderwerp van de gesprekspartner, aankijken van de gesprekspartner of het stellen van vragen. Een overzicht van de ontwikkeling van dit aspect van wederkerigheid is weergegeven in Tabel 3b.4. Uit deze tabel blijkt dat op alle aspecten van sociale wederkerigheid Menno ontwikkeling tijdens de negen maanden durende hulpverlening laat zien. Tabel 3b.4 Ontwikkeling van Wederkerigheid met betrekking tot Gespreksvaardigheden Meetmoment: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Aansluiten bij onderwerp nee ja ja ja ja ja ja ja ja Vragen beantwoorden nee nee ja ja ja ja ja ja ja Aankijken gesprekspartner Als Joram praat nee nee nee nee ja ja ja ja ja Als Menno praat ja ja ja ja ja ja ja ja ja Aantal vragen gesteld 0 0 3 0 0 2 0 1 6 Noot: het antwoord ‘nee’ betekent dat in de video-opname dit aspect geen enkele keer is waargenomen. Het antwoord ‘ja’ betekent dat dit aspect tenminste één keer is waargenomen. Alledaagse bezigheden Om iets meer zicht te krijgen op de activiteiten van hulpgever Joram buiten de wekelijkse sessies op Wii-Balance boards om, volgt in deze paragraaf een tweetal voorbeelden hoe Joram de dagelijkse bezigheden aanpakte om Menno te helpen met de dagstructuur van het gezin. Het doel hiervan was dat Menno in de alledaagse bezigheden soepeler kon omgaan met veranderingen en zich ook kon voegen naar de wensen van de andere gezinsleden. De activiteiten die Joram ondernam varieerden van een spelletje doen, boodschappen halen, een tochtje met de auto maken tot haren wassen. We geven twee voorbeelden om dit toe te lichten en het resultaat van deze aanpak te laten zien. Hieruit wordt 3B
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw