Sonja Graafstal en Carine Heijligers

265 MENNO - MYLENE gediagnostiseerd met autisme en een verstandelijke beperking. Mylene heeft in het 3e jaar kennis gemaakt met Beweging-als-houvast en middels supervisie methodisch leren werken. Het hulpverleningstraject met Menno is in het kader van haar masteropleiding uitgevoerd. Voormeting In juni 2012 is er een filmopname gemaakt van de gezamenlijke avondmaaltijd. Een analyse van de bewegingskenmerken is te vinden in Bijlage A. Opnieuw wordt onderzocht welk interactiepatroon zichtbaar is door te observeren welke van de drie mogelijkheden voorkomen: a) een persoon is in staat om initiatief te nemen in het leggen van contact met een ander; b) een persoon is in staat om initiatief te nemen om uit contact te gaan met de ander; c) een persoon is in staat om een ander te volgen. Combinaties van deze drie mogelijkheden leiden tot interactiepatronen. Aan het hoofd van de tafel zit Menno, aan weerzijden van hem zitten vader en Mylene, de broers William en Olaf zitten aan weerszijde van vader en Mylene en moeder zit aan het andere uiteinde van de tafel. Als de familie aan tafel zit begint Menno direct tegen vader te praten over wat hij na het eten wil doen. De rest van de familie wacht met opscheppen tot hij klaar is met praten, wat niet gebeurt. Mylene doorbreekt de impasse door te zeggen dat zij van gehaktballen houdt. Hierdoor verplaatst de aandacht van Menno van ‘na het eten’ naar ‘wat eten we nu’ en kan vader het eten opscheppen. Menno blijft lang doorpraten over het feit dat hij meer spekjes wil dan hij gekregen heeft. De opmerkingen van vader dat de spekjes voor iedereen zijn en dat ze eerlijk verdeeld moeten worden leiden niet tot stoppen met praten over spekjes. Uiteindelijk gaat Menno eten. Tussendoor praat hij tegen zijn vader of tegen Mylene. Tijdens het praten houdt hij zijn hoofd schuin omhoog en kijkt over de ander heen. Als William iets vertelt over zijn dag dan luistert iedereen naar hem, behalve Menno. Hij praat dwars door William heen tegen zijn vader of Mylene over een ander onderwerp. Als Mylene zich tot Menno richt dan doet ze dat door nadrukkelijk haar gezicht naar Menno te wenden en hem iets te vragen of hem te antwoorden. Als Mylene met een van de andere gezinsleden praat, dan richt ze haar hoofd naar het gezinslid en wacht met eten tot die persoon uitgepraat is. Op een aantal momenten geeft Mylene andere gezinsleden de beurt door te vragen hoe hun dag verlopen is. Menno volgt dit gesprek niet en praat door tegen zijn vader. De filmopname biedt een paar aanknopingspunten waar Mylene verder mee kan werken. Het valt Menno op dat als Mylene naar een ander gezinslid kijkt, zij niet reageert op zijn vraag en niet terugkijkt naar hem. Menno richt zich dan weer naar zijn bord of keert zich naar zijn vader om tegen hem te praten. Zowel Menno als Mylene volgen elkaar dan niet. Dit is een belangrijke stap aangezien het in de ontwikkeling van wederkerigheid net zo belangrijk is om elkaar wel als niet te kunnen volgen. 3C

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw