Sonja Graafstal en Carine Heijligers

266 3C Als Mylene met grote gebaren beweegt en haar hoofd nadrukkelijk wendt tot degene die aan het praten is, volgt Menno op momenten haar hoofdbeweging richting de ander. Wanneer Mylene zachter gaat praten, volgt Menno haar door ook zachter te gaan praten. Wanneer Mylene minder beweegt volgt Menno haar door ook minder te bewegen. Kortom, Menno is in staat om op sommige momenten Mylene te volgen. Dit gebeurt een enkele keer in het half uur durende fragment. Interpretatie volgens Beweging-als-houvast De patronen die zichtbaar zijn tussen hulpgever Mylene en Menno en de interacties van Menno en zijn gezinsleden zijn die van een peuter tussen 1 – 2 jaar en een kleuter van een jaar of 4 of 5. Een peuter praat (of vraagt aandacht) wanneer deze daar zin in heeft zonder in de gaten te hebben of anderen aan het woord zijn. Een kleuter kan ook het grootste stuk taart of de meeste spekjes voor zichzelf opeisen, zonder stil te staan bij de vraag of dat eerlijk is of niet. Hulpverleningsplan De bovenstaande analyse biedt een aantal mogelijkheden als ingang voor de hulpverlening. Het is duidelijk dat Menno op een aantal momenten Mylene volgt. Het patroon met de overige gezinsleden zag er anders uit. Daarin liet Menno zien dat hij zeer volhardend was in zijn gespreksonderwerp en dwingend bleef praten over wat hij straks na het eten wilde gaan doen. Bovendien praatte hij dwars door anderen heen. Dat dit niet escaleerde, is te danken aan de inzet van Mylene, die steeds opnieuw het contact met Menno zocht, aansloot bij zijn bewegingen en hem dan meenam naar een ander gespreksonderwerp. De doelen van de hulpverlening gaan over het waarnemen van de andere gezinsleden, op je beurt wachten met vertellen en luisteren naar wat anderen vertellen om er samen over te kunnen praten. Daarnaast is het doel om de structuur van de maaltijd zo vorm te geven dat alle gezinsleden aan bod komen met praten en dat er naar elkaar geluisterd wordt. De verwachting is dat de sfeer aan tafel verbetert en dat niemand meer apart hoeft te eten vanwege de onrust aan tafel. Het communicatiepatroon dat hier gevraagd wordt is gericht op soepel kunnen omgaan met volgen (luisteren naar degene die praat), initiatief nemen in contact leggen (door een vraag te stellen aan degene die praat) en weten op welk moment je initiatief kunt nemen om zelf iets te vertellen. Het is het ontwikkelen van beurtwisseling in een complexere situatie met meerdere mensen tegelijk. Beïnvloeding van de beweging Mylene richt zich in de hulpverlening op volggedrag creëren met de bewegingskenmerken richting en afstand. Een voorbeeld hiervan is het volgende.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw