Sonja Graafstal en Carine Heijligers

274 3C Bijlage A. Bewegingsschema juni 2012 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Onderwerp: Menno en hulpgever Mylene praten over het eten. Op sommige momenten hebben Menno en Mylene een gezamenlijke kijkrichting, namelijk naar elkaar. De romprichting van beiden is naar de tafel gericht. Onderwerp: Menno praat vooral over zijn eigen onderwerp. Tijd: Menno praat over onderwerpen die in de toekomst moeten plaatsvinden, namelijk wat hij na het eten wil doen. Mylene heeft meer richtingen. Zij praat met alle gezinsleden en over meerdere onderwerpen. Zij praat over onderwerpen in het heden en verleden. Menno praat over wat hij straks wil gaan doen. Mylene praat in het heden en vraagt: ‘is je eten lekker’. Menno kijkt haar aan en zegt ja. Beiden veranderen hun blikrichting naar het bord. Mylene vraagt aan Menno wat hij vandaag heeft gedaan. Menno kijkt haar aan, waarna hij antwoord geeft op de vraag. Menno volgt Mylene in fysieke richting en in gespreksonderwerp. SNELHEID Op sommige momenten praten Menno en Mylene even snel. Menno praat sneller en langer achter elkaar dan Mylene. Mylene beweegt sneller met haar handen dan Menno. Menno volgt Mylene in korte, langzame en verstaanbare zinnen. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Menno en Mylene zitten beiden aan de eettafel in de keuken, samen met de andere gezinsleden. Menno gebruikt meer ruimte om te bewegen, hij zwaait met zijn armen in de lucht en beweegt zijn romp naar voren. Mylene beweegt haar armen dicht bij haar romp en houdt haar romp op een plaats. Wanneer Mylene met een grotere bewegingsuitslag richting Menno beweegt dan zij voorheen deed, maar die nog steeds kleiner is dan de bewegingsuitslag van Menno, dan richt Menno zijn romp naar haar, kijkt haar aan en houdt zijn armen bij zijn bord. Menno volgt Mylene in een kleinere bewegingsuitslag.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw