Sonja Graafstal en Carine Heijligers

276 3C Bijlage B. Bewegingsschema maart 2013 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: Hulpgever Mylene en Menno kijken regelmatig naar elkaar. Romp en hoofd gaan van beiden tegelijkertijd richting een ander gezinslid. Onderwerp: Ze praten over het eten en over wat ze vandaag gedaan hebben. Onderwerp: Menno begint soms over een ander onderwerp dan waarover Mylene of een ander gezinslid spreekt. Mylene stelt aan Menno een vraag en kijkt naar hem. Vervolgens kijkt Menno naar Mylene en geeft antwoord. Mylene kijkt naar een ander gezinslid en stelt een vraag. Menno volgt de beweging van Mylene richting het andere gezinslid en zwijgt. Menno volgt Mylene in kijkrichting. SNELHEID Mylene en Menno praten ongeveer even snel. Menno brengt zijn vork langzamer naar zijn mond dan Mylene. Mylene beweegt richting een gezinslid en met dezelfde snelheid beweegt Menno ook richting de ander. Mylene vraagt iets aan Menno en hij beantwoordt de vraag onmiddellijk. Menno volgt Mylene. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Mylene en Menno bewegen allebei met hun armen dicht bij de romp en rondom hun bord. Menno heeft meer ruimte tot zijn beschikking dan Mylene, omdat hij aan de kopse kant van de tafel zit en Mylene aan de zijkant naast William. Mylene beweegt met het hele lijf richting Menno waarna Menno met het hele lijf richting Mylene beweegt. De armen van Mylene liggen naast haar bord, vervolgens laat Menno ook zijn armen zakken tot naast zijn bord. Menno volgt Mylene. SPIERSPANNING Mylene en Menno hebben een even hoge spierspanning in hoofd lijf, armen en stem. De mond van Menno beweegt met een hogere spierspanning dan de mond van Mylene. Menno volgt Mylene in spierspanning. Hij kan zijn spieren ontspannen, wanneer Mylene eerst bij hem heeft aangesloten in zijn beweging en dan haar spieren ontspant.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw