Sonja Graafstal en Carine Heijligers

287 LEVI - GERDA De baby volgt pas wanneer de ouder haar of zijn tempo aanpast en zo de aandacht trekt van de baby of wanneer de ouder aansluit bij de bewegingen van de baby en daarna een onderscheidende beweging maakt. Aan Levi is te zien dat hij niet gewend is aan momenten van samen plezier maken en daarin gezamenlijkheid te ervaren. In de bewegingen die Gerda maakt is daarnaast een interactiepatroon te herkennen dat ouders toepassen in relatie tot peuters en kleuters. Zij maakt grote gebaren, beweegt haar hele romp naar voren bij het opgooien van een kaart, gebruikt korte zinnen en praat met veel nadruk. De uitvoering van het spel, in spelregels en beurtwisseling, is passend bij de leeftijd en interesse van een 14-jarige. We kunnen dus stellen dat het interactiepatroon dat opvalt in het contact tussen Levi en Gerda enerzijds vergelijkbaar is met die van een baby tussen 0-3 maanden, anderzijds met een peuter van 2 of 3 jaar oud gecombineerd met de interesse van een 14-jarige. Hulpverleningsplan Het hulpverleningsplan concentreert zich rondom het ontlokken van volggedrag met het doel dat wederkerigheid gaat ontstaan, zonder het initiatief van Levi te frustreren. Het ontbreken van volggedrag houdt namelijk in dat iemand zijn eigen gang gaat zonder rekening te houden met de ander of daar überhaupt bij stil te staan. Dit initiatief en deze autonomie willen we graag behouden, dat hoeft niet afgeleerd te worden. Wat we willen toevoegen is de ervaring van samenzijn en verbinding. Gerda gaat allereerst de techniek van ouders met jonge baby’s toepassen, namelijk aansluiten bij de bewegingen van Levi en vervolgens een onderscheidende beweging maken in de verwachting dat deze beweging gevolgd wordt. Het middel daartoe wordt het ontlokken van spelplezier, net zoals ouders spelplezier ontlokken bij jonge baby’s door met grote nadruk te spreken, te kijken en te bewegen67. Het doel is dat Gerda zichtbaar wordt voor Levi en dat ze samen plezier gaan ervaren in de verbinding en samenzijn, hetgeen hij nu totaal lijkt te missen. Na verloop van tijd is de verwachting dat Levi uit zichzelf verbinding gaat maken met Gerda en dat het niet langer alleen ontstaat op initiatief van Gerda. Beïnvloeding van de beweging Om volggedrag te ontlokken, biedt Gerda spelletjes aan die kunnen zorgen voor hilariteit, zoals Halli Galli of een spel met vangbekers. Ook sluit ze aan bij zijn interesse in koken, door samen fruitsalades en andere lekkere hapjes te maken voor de gezinsleden. Gerda gaat deze activiteiten uitvoeren door gebruik te maken van alle bewegingskenmerken en deze met verhoogde intensiteit in te zetten. Dat wil zeggen ze gaat groots bewegen met armen en romp, met nadruk en variatie spreken en afwisselen in stemvolume, 67 Deze manier van spreken wordt ook wel ‘motherese’ genoemd of baby gerichte spraak. Een grappig voorbeeld hiervan is te vinden op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=nza_Rxg44a8 3D

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw