289 LEVI - GERDA wegleggen’. Dit volggedrag is ook zichtbaar wat richting betreft. Bleef Levi in het vorige fragment strak voor zich uitstaren, in deze video richt Levi zijn blik op het langslopende zusje en keert zich daarna gelijk met Gerda, terug naar het spel. Interpretatie volgens Beweging-als-houvast De veranderingen die zichtbaar zijn geworden zijn te vergelijken met een ouder met een kleuter. Een kleuter kan ook een spelletje spelen en tegelijkertijd een verhaal vertellen. Ook is te zien dat Gerda haar tempo aanpast aan die van Levi. Zo vertraagt ze haar snelheid in het stellen van vragen. Ze maakt gebruik van grote bewegingen om zijn aandacht naar de bel of de kaartstapel te trekken, precies zoals je met een jong kind ook zou doen. Dat Levi deze vooruitgang kan laten zien in relatie tot hulpgever Gerda, is nog geen garantie voor prettig functioneren in het dagelijks leven. De discrepantie tussen Levi’s kalenderleeftijd en zijn sociaal-emotionele ontwikkelingsleeftijd zorgen voor bijkomende en ernstige problemen op school en in het gezin. De kern is dat Levi niet gewend is om vanuit verbinding de wereld te ontdekken en te verkennen. Hij is naar eigen inzicht de wereld gaan begrijpen. In Bijlage D geven we hiervan een overzicht om daarmee de complexiteit van de casus duidelijk te maken. Dit betekent ook dat er voor langere tijd hulpverlening nodig is en die wordt ingezet. Kwantitatieve resultaten De vraag die hier beantwoord wordt, is of er sprake is van een toename in volggedrag van Levi in bewegingsintensiteit. Hiervoor maken we gebruik van acht MEA-tijdseries van de periode januari 2012 t/m maart 201368. De MEA-tijdseries geven inzicht in de onderliggende dynamiek van de dyade als systeem, zoals snelheid van bewegen en de mate van bewegen. Het doel dat na de eerste analyse gesteld is en waar Gerda het hele jaar aan gewerkt heeft, betreft het ontwikkelen van volggedrag van Levi, waarbij Gerda zich in eerste instantie richtte op gezamenlijkheid in het contact door de bewegingen van Levi te volgen en vervolgens op onderscheid, met als doel dat Levi haar bewegingen zou gaan volgen. MEA De MEA-tijdseries van hulpvrager Levi en hulpgever Gerda zijn geanalyseerd met Cross Recurrence Quantification Analyses (CRQA), zie hoofdstuk 2c. We kijken telkens naar de diagonale, verticale en horizontale lijnen van de Recurrence Plot. De gele lijn is de diagonale lijn en representeert de mate van synchroniciteit van de dyade, waarbij de x-as de hulpvrager representeert en de y-as de hulpgever. De rode lijn representeert het initiatief van de hulpvrager en het volggedrag van de hulpgever. De blauwe lijn representeert het initiatief van de hulpgever en het volggedrag van de hulpvrager. 68 De acht genoemde filmopnames zijn gemaakt in 2012 op 10 januari, 12 maart, 16 april, 26 november en in 2013 op 14 januari, 17, 18 en 25 maart. 3D
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw