295 LEVI - GERDA goed te zien aan de pieken die op en rondom de LOS liggen. Daarnaast werd in de lagprofiles ook de vertraagde reactie van Levi in volggedrag aangestipt aan de hand van grafiek 3d.5.4. Een vergelijkbare vertraagde reactie is ook waargenomen op videobeeld tijdens een van de sessies van Gerda en Levi. In dat fragment was te zien dat Levi op een zeker moment iets van de grond wilde oprapen en bij het omhoog komen zijn hoofd stootte aan de rand van het aanrechtblad. Hij reageerde niet zichtbaar op deze botsing. Gerda vroeg nog of het ging en hij knikte van ja. Ruim anderhalve minuut later begint Levi alsnog te huilen, toen Gerda opnieuw vroeg of hij nog pijn heeft aan zijn hoofd. Hij bleef vervolgens 10 minuten lang snikken en huilen terwijl Gerda zachtjes over zijn rug en hoofd streek en hem geruststellend toesprak. Uit deze observatie valt op te maken dat de reactie van Levi meer passend is bij een heel jong kind, dan bij een 14-jarige tiener. De verwachting dat de toename van volggedrag en het ontstaan van wederkerigheid ook zou leiden tot wederkerigheid en verbetering van de relaties van Levi met tot de overige gezinsleden is na beëindigen van dit hulpverleningstraject niet uitgekomen. Dit heeft onder meer te maken met de grote discrepantie tussen de sociaalemotionele ontwikkelingsleeftijd van Levi en de verwachtingen van de omgeving die op basis van zijn kalenderleeftijd gesteld worden. Er wordt daarom besloten het hulpverleningstraject langer voort te zetten. Bijkomende gedragsproblemen De discrepantie tussen de sociaal-emotionele leeftijd en de kalenderleeftijd heeft voor een scala aan bijkomende problemen gezorgd. Zo is in Bijlage D te lezen dat er periodes in de hulpverlening zijn geweest waarin stelen, liegen, fantaseren en seksueel grensoverschrijdend gedrag voorkwamen. Het is verleidelijk om al deze gedragingen als losse problemen aan te pakken of om ze als (ongewenst) resultaat te zien van de behandeling. Onze visie is dat deze probleemgedragingen te wijten zijn aan een enkelvoudig probleem, namelijk het gebrek aan verbinding dat Levi in relatie tot anderen ervaart. Hij is op eigen houtje de wereld om zich heen gaan verkennen en er betekenis aan gaan geven zonder dat dit verbonden was aan de mensen in zijn omgeving. Dit betekende dat hij vele grenzen van wat als passend gedrag wordt beschouwd overschreed. Normaal gesproken leert een peuter die alles zelf wil doen, de wereld gaat verkennen, in relatie met de ouders wat er wel en niet mag. Levi heeft dit pas later in zijn leven geleerd in relatie met Gerda, waarbij elk aspect rondom geld en mijn en dijn helemaal uitgelegd en doorleefd moest worden. Zie Bijlage D voor een gedetailleerd verslag van een dergelijke aanpak. In grote lijnen kan worden gezegd dat Gerda tijdens het eerste jaar van de hulpverlening erin geslaagd is om Levi uit te nodigen de beweging van haar te volgen. Dit is de basis voor het leggen van verbinding en het ervaren van gezamenlijkheid. De sociaalemotionele leeftijd van Levi is gegroeid in het aangaan van wederkerig contact zoals een baby ook 3D
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw