Sonja Graafstal en Carine Heijligers

299 LEVI - GERDA in zitten. In de hulpverlening is ervoor gekozen om dit thema voorlopig te laten rusten, omdat Levi niet goed de betekenis lijkt te begrijpen van wat zich heeft afgespeeld69. In groep acht wordt Levi aangemeld voor het praktijkonderwijs als vervolg op de basisschool. In de aanloop naar het praktijkonderwijs is de begeleiding gestopt, omdat er op dat moment geen gedragsproblemen zijn. Levi doet het goed op school, hij draait mee in het gezin en het perspectief van de nieuwe school is positief. Hoewel de overgang van de lagere school naar het praktijkonderwijs soepel verloopt en Levi zich op school als een lief kind gedraagt ontstaan zes maanden na het beëindigen van de hulpverlening in de thuissituatie ernstige gedragsproblemen. Levi wil niet meer luisteren en gaat volledig zijn eigen gang. Hij verzorgt zichzelf niet goed, heeft boze buien en is agressief. Hij maakt ruzie met zijn zusjes en vernielt zowel hun spullen als die van zijn ouders. Afspraken die de ouders met Levi maken komt hij niet na. Straf helpt niet om zijn gedrag te veranderen en belonen evenmin. Volgens zijn ouders denkt Levi alleen aan zichzelf en leeft hij zich niet in de gevoelens van de ander in. Beide ouders zijn blij als Levi niet thuis is. Op straat gedraagt Levi zich in het bijzijn van zijn zusjes zo onaangepast, dat zijn zusjes nergens meer met hem heen willen. De ouders zijn ten einde raad en roepen via MEE opnieuw de hulp van de eerdergenoemde instelling in met het verzoek om dezelfde hulpgever als voorheen te krijgen hetgeen ook gelukt is. 69 In de hulpverlening is eerst ingezet op het leren waarnemen en onderscheiden van ik en jij. Vanuit het ervaren van wederkerigheid zullen op zeker moment ook de thema’s ‘grenzen aangeven’ en ‘seksualiteit’ wel aan de orde komen. Pas dan is de tijd aangebroken om aan het opgelopen trauma te werken. 3D

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw