Sonja Graafstal en Carine Heijligers

305 LEVI - GERDA plaatsvinden. Er bestaat voor Levi geen onderscheid in verleden, heden en toekomst. Voor hem is elk moment in de tijd gelijk en zo lopen ook fantasie en werkelijkheid door elkaar. Om Levi te helpen in de vorm van een tijdlijn te denken en te praten, vertelt hij elke keer nadat hij met Gerda een spel gespeeld heeft aan zijn ouders hoe het spel verlopen is. Langzamerhand werd het vertellen van een verhaal uitgebouwd naar een situatie dat een paar uur eerder gebeurd was of dat gisteren plaatsvond. Op deze manier werd ook duidelijk hoe Levi aan de spullen kwam die hij niet van zijn zakgeld heeft kunnen kopen. Samen met Gerda heeft hij de tijdlijn nagelopen, startend bij het nu. Gerda vraagt bijvoorbeeld: ‘Levi, jij hebt een voorwerp in je hand, waar komt dat vandaan?’ Samen gaan ze naar de plek die Levi aanwijst. Niet altijd is dat ook de juiste plek. Het is wel een plek waar hij ook geweest is, alleen hoort die plek bij een andere dag en een ander voorwerp. Gerda houdt net zo lang vol, totdat Levi kan aanwijzen waar het voorwerp vandaan komt. Levi is op deze manier geholpen om precies te vertellen hoe iets verlopen is. Na een aantal weken oefenen, kunnen de ouders, oom en tante deze strategie overnemen. Het kost uiteindelijk twee jaar van oefening voordat Levi kan vertellen wat er in welke volgorde gebeurd is en dat ook bevestigd wordt door anderen. Fantasie of werkelijkheid? Wat eveneens verband houdt met gebeurtenissen die Levi niet op de juiste plek in de tijdlijn plaatst is het door elkaar halen van fantasie en werkelijkheid. Levi vertelt bijvoorbeeld een verhaal waarin hij elementen uit het verleden verbindt met gebeurtenissen in het heden. Zo vertelt hij dat hij wordt afgeperst, iets wat in het verleden ook werkelijk gebeurd is. Hij laat dreigsms’jes zien waarin staat dat hij vermoord gaat worden. De politie neemt deze bedreigingen serieus en onderzoekt zijn telefoon om de dader te achterhalen. Uiteindelijk blijkt Levi zichzelf dreigtelefoontjes en sms’jes te sturen. Het stelen en liegen is niet vanzelf overgegaan en Levi heeft twee jaar intensief begeleiding gehad op dit thema, om het principe van verleden, heden en toekomst te begrijpen. Toen de tijdschalen duidelijk voor hem waren, stopte ook het stelen, liegen en fantaseren. Seksuele ontwikkeling Een ander probleem dat zich aandiende is de ontluikende seksuele ontwikkeling en lichamelijke veranderingen. Ook hierin ontbreekt de verbinding met de ander. Levi is op zoek naar zijn seksualiteit zonder rekening te houden met gevoelens en grenzen van de ander. Levi is niet te vertrouwen in nabijheid met zijn zusjes. Gerda gaat ook dit onderdeel met Levi doorwerken. Zij biedt seksuele voorlichting aan de hand van een werkboek dat speciaal geschreven is voor jongeren met een licht verstandelijk beperking. Ze nemen samen het boek meermalen door om stap voor stap de inhoud te gaan begrijpen. Zo leert Levi dat het niet hoort om seks met jonge kinderen te hebben. 3D

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw