315 ZACK - JOHN en bewegingsintensiteit afstemt op die van Zack. Zonder deze aanpassing is er vooral onderscheid tussen hen beiden. John beweegt sneller en gevarieerder en met grotere bewegingen dan Zack. John heeft meer kijkrichtingen, gebruikt zijn stem meer en varieert in meer in spierspanning dan Zack. Wat betreft volggedrag is te zien dat Zack John soms wel en soms niet volgt in zijn bewegingen. Hij volgt met zijn blik John die opstaat en door de ruimte loopt, hij geeft (soms) antwoord op een vraag van John en hij beweegt met zijn voet wanneer John dit eerst doet. Er zijn ook bewegingen waarin Zack John helemaal niet volgt. Wanneer John naar Zack kijkt, kijkt Zack niet terug. Het initiatief voor gezamenlijk contact ligt in deze relatie vooral aan de kant van John. Hoewel een enkel moment Zack toenadering zoekt bij John, wanneer hij vraagt om op zijn hoofd gekriebeld te worden of gemasseerd te worden, ligt het initiatief bij John. Interpretatie volgens Beweging-als-houvast In het contact tussen Zack en John is er nauwelijks sprake van wederkerigheid op een manier die zelfs bij jonge baby’s al zichtbaar is. Het volgen lijkt meer op de structuur van een automatische respons, dan intentioneel te zijn: John vraagt iets, Zack antwoordt; John beweegt zijn voet, Zack doet dit ook even; John drinkt zijn koffie, Zack volgt en drinkt zijn thee. Na de respons van Zack valt de interactie stil. De bewegingen van Zack zijn te interpreteren als grillig en moeilijk te voorspellen. Onze interpretatie na het zien van deze beelden is dat er weinig eigen bewegingen van Zack te zien zijn waarop kan worden aangesloten. De meeste bewegingen zijn een automatische respons op een vraag van John, aangeleerd tijdens een jarenlange behavioristische aanpak. De eigen beweging waar ouders met jonge baby’s op aansluiten, zoals snelheid en kijkrichting, zijn minimaal aanwezig. Zack kan minutenlang bewegingsloos naar beneden kijken, ongeacht wat er gebeurt in de ruimte. Wanneer het John wel lukt om aan te sluiten bij de eigen beweging van Zack, door ook lang stil te zitten of langzaam te bewegen, dan zijn er momenten te zien waarop Zack de beweging van John volgt, zonder dat John een vraag stelt of met een instructie komt. Dit is te zien aan het meebewegen van zijn voet met die van John of aan het opkijken en John volgen wanneer die opstaat voor nog een kop koffie. Hulpverleningsplan We constateren dat er eerst in de heel jonge ouder-baby fase gewerkt moet worden om volggedrag te kunnen ontwikkelen en wederkerigheid op gang te brengen. Dit betekent dat John gaat werken volgens een interactiepatroon zoals ouders met heel jonge baby’s doen. In deze periode zijn ouders vooral bezig om de bewegingen van de baby te volgen en daarbij aan te sluiten. Zoals al vaker is benoemd doen ouders dat door de kijkrichting van de baby te volgen en die te benoemen, door baby gerichte spraak 3E
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw