Sonja Graafstal en Carine Heijligers

319 ZACK - JOHN het materiaal van Zack, bellenblazen, kon er beurtwisseling ontstaan, namelijk om de beurt bellenblazen. De opdracht aan John wordt om op kleinere schaal variaties te maken op de bestaande gezamenlijkheid, bijvoorbeeld door tijdens het wandelen (gezamenlijke activiteit) samen uit te zoeken waar ze heen zullen gaan in plaats van alleen Zack te volgen. Het is belangrijk dat Zack John gaat waarnemen als een persoon met eigen wensen, eigen verlangens, eigen ideeën zodat er co-regulatie kan ontstaan: ‘ik wil dit, jij wil dat en hoe gaan we dit samen oplossen.’ Concreet betekent dit dat John zich niet langer louter richt op het volgen van Zack, maar zich gaat richten op het inzetten van een onderscheidende beweging met als doel dat Zack John gaat volgen en John vervolgens ook weer Zack volgt. Zo ontstaat er wederkerigheid. Gedragsanalyse 3 Nameting na 18 maanden In het schema van Bijlage D is zichtbaar wat er nog eens zes maanden later bereikt is op het gebied van beurtwisseling. In het filmfragment van mei 2013 zijn beiden te zien in de keuken van de groepsruimte. Ze gaan popcorn maken. Zack maakt de koelkast open om limonade te pakken en vindt daar een coldpack. Hij draait zich om naar John, houdt het pak voor zich en zegt vervolgens, ‘dit’? John zegt dat het een coldpack is en pakt het van Zack aan en doet denkbeeldig voor waarvoor je het coldpack kunt gebruiken. Na deze uitleg pakt Zack het coldpack weer van John aan, legt het terug in de koelkast en sluit de deur. Zack heeft uiteindelijk geen drinken gepakt en komt bij John aan het aanrecht staan. John giet de mais in het popcornapparaat waarna Zack suiker in een bakje strooit. Ze hebben allebei een eigen aandeel in het maken van de popcorn. Zack ruimt uit zichzelf de suiker in de kast op en let daarna op het apparaat zodat de popcorn daadwerkelijk in het bakje valt. John ondertitelt hardop hun handelingen en Zack beaamt dat met korte woorden. Aan de interactie is te zien dat er samenwerking is ontstaan in het uitvoeren van een gezamenlijke taak, terwijl er tegelijkertijd ook onderscheid is op het moment dat Zack vraagt wat een coldpack is. Er is co-regulatie in hun interactie te zien. Ze bewegen allebei vloeiend om elkaar heen en gieten na elkaar mais en suiker in het popcornapparaat. Ook passen ze hun bewegingen aan elkaar aan, wanneer de een naar links beweegt, gaat de ander opzij. Ze praten om de beurt: John ondertitelt hun handelingen en Zack antwoordt met korte woordjes. 3E

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw