Sonja Graafstal en Carine Heijligers

327 ZACK - JOHN Afbeelding 3e.7 De Gemiddelde Tijdsduur in Seconden wat betreft het Volgen van de Ander in Kijkrichting per Meetmoment Noot. De y-as representeert het aantal seconden vertraging voordat de kijkrichting van de ander gevolgd wordt. De x-as beslaat de periode januari – september 2013. De punten boven de nullijn betekenen dat hulpgever John het initiatief neemt en onder de nullijn dat hulpvrager Zack leidend is. Discussie Conclusie Het doel bij aanvang van dit hulpverleningstraject was het laten ontstaan van wederkerigheid in de relatie tussen Zack en zijn hulpgever John. De opzet van het hulpverleningsplan bestond uit twee delen, namelijk allereerst de eigen beweging van Zack ‘losmaken’ en zijn initiatieven volgen in een context van prettig contact en spelplezier. De verwachting was dat Zack vanuit die gezamenlijkheid ook John zou gaan volgen. Vervolgens was de opdracht aan hulpgever John om zich in het tweede jaar meer te onderscheiden en zichzelf zichtbaar te maken om zo wederkerigheid en beurtwisseling te laten ontstaan. Uit de beschrijving van de videobeelden zien we de sociaalemotionele ontwikkeling op interactieniveau groeien van een jongen die langdurig in eenzelfde houding bevroren kon zitten, weinig initiatief of beweging toonde en de ander nauwelijks gewaar was, naar een jongen die samen met hulpgever John co-regulatie heeft opgebouwd, de ander waarneemt en bij complexere vaardigheden, met plezier taakjes kan uitvoeren. Volgens de interpretatie van Beweging-als-houvast is het interactiepatroon uitgegroeid van een ouder met een jonge baby, naar het patroon van een ouder met een peuter/kleuter. De kwantitatieve resultaten laten zien dat hulpgever John zich inderdaad in het eerste jaar vooral heeft gericht op het volgen van Zack, zowel in bewegingsintensiteit als in kijkrichting. In het tweede jaar is inderdaad beurtwisseling en wederkerigheid ontstaan 3E

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw