Sonja Graafstal en Carine Heijligers

332 3E Bijlage B. Bewegingsschema augustus 2012 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: FYSIEKE RICHTING ONDERWERP: VERBAAL ACTIVITEIT TIJD/PLAATS Fysiek: Beiden kijken naar elkaar. Onderwerp: Het gezamenlijk onderwerp is het steentje. Op momenten kijken ze allebei naar iets anders, de een naar het steentje en de ander naar het gezicht van de ander. John brengt het onderwerp steentje in door het op de bank te leggen. Zack volgt John in het onderwerp, door het steentje te pakken en het in de nek van John te stoppen. Vervolgens pakt John het steentje uit zijn nek en verstopt het in zijn hand, die Zack probeert te openen. Zack volgt John en John volgt Zack. SNELHEID Zack en John bewegen ongeveer even snel door de ruimte en richting elkaar. Zack beweegt sneller dan John bij het in de nek stoppen van het steentje. Beiden draaien hun hoofd met dezelfde snelheid naar elkaar. Ze volgen elkaar. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Beiden lopen door de ruimte. Beiden zitten op dezelfde wijze met hoofd en romp naar elkaar gericht. Op momenten zit John en loopt Zack door de ruimte en andersom. Zack zit op de bank en schuift van de middenlijn af om plaats te maken voor John die op dezelfde afstand van de middenlijn gaat zitten. John volgt Zack en Zack anticipeert op John. SPIERSPANNING Bij beiden is de spierspanning in het hele lijf zichtbaar. Bij een armbeweging beweegt het hele lijf mee, bij zowel John als Zack. Op momenten heeft Zack meer spierspanning dan John, bijvoorbeeld bij het steentje in de nek leggen van John. Zack gaat met ongeveer dezelfde spierspanning op de bank zitten als John. Zack volgt John.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw