Sonja Graafstal en Carine Heijligers

334 3E Bijlage C. Bewegingsschema januari 2013 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: de richting is naar elkaar. Onderwerp: Het gezamenlijk onderwerp is de bellenblaas. John heeft meer richtingen dan Zack. John kijkt naar de djembé, de omgeving en naar Zack. Zack kijkt naar de bellenblaas. Zack kijkt van de bellenblaas en naar John. Vervolgens kijkt John van de djembé naar Zack en vervolgens naar de bellenblaas van Zack. John volgt de kijkrichting van Zack. SNELHEID John en Zack bewegen ongeveer even snel. Zack beweegt zijn bellenblaasring op en neer in de bellenblaas pot. Vervolgens tikt John in hetzelfde ritme op de djembé. John volgt Zack in snelheid. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Beiden zitten op de bank. Beiden bewegen hun romp naar voren om te blazen. De bellenblaas is dichter bij Zack dan bij John. De djembé is dichter bij John dan bij Zack. Zack schuift op de bank in de richting van John en vraagt, ‘helpen’. Vervolgens schuift John in de richting van Zack. John volgt Zack in afstand overbruggen. SPIERSPANNING Allebei spannen hun spieren van het hele lichaam aan bij de bewegingen. John heeft meer variatie in het doseren van de spierspanning dan Zack. Zack blaast door de ring van de bellenblaas en er ontstaat geen bel. Vervolgens houdt Zack de ring bij de mond van John die zachter blaast dan Zack blies. Nu ontstaat er wel een bel. Vervolgens zegt John tegen Zack, ‘zachtjes blazen’, waarna hij dit doet en er wel een bel verschijnt. Zack volgt John.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw