Sonja Graafstal en Carine Heijligers

336 3E Bijlage D. Bewegingsschema mei 2013 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: De fysieke richting is van allebei naar het aanrecht. Onderwerp: Beiden hebben het onderwerp ‘popcorn maken’. Zack en John hebben een eigen richting. Zack heeft het onderwerp coldpack. John heeft het onderwerp ‘stroom aanzetten’. Zack opent de koelkast en ontdekt de coldpack. Vervolgens draait Zack zich richting John en zegt, ‘dit?’ waarna John zich richting Zack keert en vervolgens uitleg geeft over het coldpack. John volgt Zack. Vervolgens pakt John de mais uit de kast waarna Zack de suiker pakt om daarna samen popcorn te maken. Beiden volgen elkaar in onderwerp. SNELHEID Beiden zijn ongeveer even snel in hun bewegingen. Zack giet de suiker met een vaart in het bakje, waarna John ‘hoho!’ zegt in het tempo waarmee Zack de suiker giet. Vervolgens gooit John in hetzelfde ritme de overtollige suiker terug in de bus. John volgt Zack in snelheid. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Beiden bewegen hoofdzakelijk langs de rand van het aanrecht. Beiden lopen door de ruimte. Beiden staan stil bij het aanrecht. Zack beweegt ook van boven naar beneden door de ruimte om onder in het kastje erbij te kunnen. John alleen van links naar rechts. John overbrugt in de ruimte een grotere afstand dan Zack. Zack loopt van de koelkast naar het aanrecht waar John staat. Vervolgens loopt John naar de andere kant van de ruimte om de stroom aan te zetten. John volgt Zack in het lopen. SPIERSPANNING Allebei gebruiken ze de spieren van het hele lichaam bij het uitvoeren van handelingen. John heeft een meer vloeiende manier van bewegen dan Zack. John giet de mais in een bakje, waarna Zack de suiker op eenzelfde wijze, met dezelfde spierspanning ook in een bakje giet. Zack volgt John.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw