Sonja Graafstal en Carine Heijligers

341 YARA - VEERLE Gedragsanalyse Hulpgever Veerle De hulpgever in deze casus is Veerle, een 20-jarige vrouw en derde jaarstudent orthopedagogiek. Tijdens de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen heeft Veerle kennis gemaakt met de methode Beweging-als-houvast en geleerd de principes van de methode toe te passen in een hulpverleningstraject met een hulpvrager. We zullen Yara en Veerle volgen vanaf hun eerste ontmoeting. Dit vormt de basis voor een hulpverleningstraject van 10 maanden. Voormeting Bij aanvang van de hulpverlening is een bewegingsanalyse gemaakt van Yara in relatie met hulpgever Veerle, waarvan het schema te vinden is in Bijlage A. We onderzoeken welk interactiepatroon zichtbaar is door te observeren welke van de drie mogelijkheden voorkomen: a) een persoon is in staat om initiatief te nemen in het leggen van contact met een ander; b) een persoon is in staat om initiatief te nemen om uit contact te gaan met de ander; c) een persoon is in staat om een ander te volgen. Combinaties van deze drie mogelijkheden leiden tot interactiepatronen. In de filmopname is het volgende te zien: Veerle en Yara zitten tegenover elkaar, ieder aan een eigen kant van een tafel. Ze zitten in een andere ruimte dan de groepsgenoten van Yara. Ze kijken elkaar geregeld aan. Yara glimlacht naar Veerle en die glimlacht terug. Yara vertelt wat ze wil gaan tekenen en vraagt of het goed is dat zij de potloden en stiften uit de kast haalt. Veerle antwoordt dat ze het een goed idee vindt. Yara komt met twee mandjes terug en laat deze aan Veerle zien. Veerle maakt ruimte om de mandjes neer te zetten. Veerle herhaalt aan Yara wat zij en Yara gaan maken en vraagt of dat klopt. Yara knikt en zegt ‘ja’, Veerle heeft het goed begrepen. Daarna gaan ze samen tekenen. In de filmopname zijn de groepsgenoten van de naschoolse dagbehandeling op de achtergrond te horen. Zij praten harder dan Yara en Veerle. In dit fragment is te zien dat Yara geen last heeft van angst in het contact met Veerle. Vanaf het eerste moment praat Yara met Veerle. Er is bij aanvang direct veel gezamenlijkheid tussen hen beiden, zowel in spierspanning, afstand, richting, geluid en snelheid. Het contact ziet er vloeiend uit, alsof ze elkaar al langere tijd kennen. Yara neemt initiatief in het praten en geeft ook antwoord op vragen, waarbij ze zinnen gebruikt om Veerle uit te leggen wat ze wil gaan tekenen. Ook toont ze initiatief om het kleurmateriaal uit de kast aan de andere kant van de ruimte te pakken. Ze beweegt zich vrij door de ruimte. 3F

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw