Sonja Graafstal en Carine Heijligers

356 3F Bijlage A. Bewegingsschema november 2011 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: beiden kijken naar elkaar en het materiaal. Onderwerp: het tekenmateriaal. Tijdsschaal: het hier en nu. Yara heeft meer richtingen dan hulpgever Veerle. Yara heeft ook kijkrichting naar de kast en kijkrichting naar andere jongeren. Wanneer Yara naar groepsgenootjes kijkt, volgt Veerle haar blikrichting. Vervolgens kijkt Yara weer naar Veerle waarna ze samen weer naar het tekenmateriaal kijken. Beiden volgen elkaar. SNELHEID Ze hebben dezelfde snelheid van praten en bewegen. Veerle praat soms sneller dan Yara. Yara zegt, met de mandjes in haar handen; ‘er is geen plaats’. Vervolgens zegt Veerle in een sneller tempo: ‘zet ‘t hier maar neer’. Veerle volgt Yara niet. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Ze hebben evenveel ruimte tot het materiaal. Ze gebruiken de beschikbare ruimte op de tafel. Veerle zit aan de korte zijde van de rechthoekige tafel en Yara zit rechts van haar aan de lange zijde. Ze zitten ongeveer een meter van elkaar vandaan. Yara loopt naar de kast aan de andere kant van de ruimte om het materiaal te pakken, Veerle blijft zitten. Veerle volgt Yara niet in de ruimte. SPIERSPANNING Ze hebben ongeveer eenzelfde spierspanning. Dit is te zien bij materiaalgebruik, de manier waarop ze bewegen en naar elkaar glimlachen. Yara reikt naar het materiaal, waarna Veerle met dezelfde spierspanning ook naar het materiaal reikt. Veerle legt haar arm op tafel, vervolgens doet Yara dit ook met ongeveer dezelfde spierspanning. Beiden volgen elkaar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw