362 3F Gespreksdominantie Naast de interventie op snelheid heeft Veerle zich ook gericht op het maken van onderscheid in het gebruik van de taal. Dit heeft ze gedaan door een meer directieve en dominantere stijl van communiceren in te zetten. Het doel van deze interventietechniek is om Yara te helpen haar angst te overwinnen als mensen directief communiceren. De mate van dominantie wordt uitgedrukt als de proportie sterke initiatieven. Deze maat is gebaseerd op de IR-coëfficiënten van het Linell-categorieën systeem. We komen er in de kwantitatieve resultaten nog op terug. Gespreksdominantie of het nemen van sterke initiatieven in een conversatie zijn bijvoorbeeld het stellen van vragen, niet wachten op een antwoord en niet ingaan op het voorgaande: V: “Wat wil je dat ik nu doe?” Y: “Euh...” V: “Moet ik pailletjes76 zoeken of jou helpen?” Y: “pailletjes zoeken” V: “Welke wil je dat ik zoek?” Y: “Ik wil nog een bloemetje” V: “Oh kijk, een sterretje!” Een ander voorbeeld van gespreksdominantie is het door elkaar vlechten van twee bezigheden, namelijk praten over ‘logeren’ en tegelijk bezig zijn met het spelletje ‘mikado’. V: “Hoe veel nachtjes ben je daar geweest?” Y: “Ik heb daar niet geslapen.” V: “Oh je was er maar een dagje?” V: “Ja, daar zag ik iets bewegen!” Y: “Nee ik zag het niet” V: “Jawel, die” V: “Was je zusje ook mee?” Het gesprek verloopt hierdoor minder vloeiend omdat er bij de wisseling van het onderwerp niet ingegaan wordt op de vorige opmerking van de partner. De opmerking van de ander lijkt te worden ‘genegeerd’. Veerle helpt Yara op deze manier om te leren omgaan met gesprekspartners die snel wisselen van onderwerp. Daarnaast oefent Yara op deze manier om tegelijkertijd te praten en te spelen. In mei 2012 is er sprake van gelijkwaardigheid in gespreksdominantie, wanneer beiden sterke initiatieven nemen en vragen stellen aan elkaar. 76 Pailletten zijn gekleurde en glimmende rondjes die je op kleding kunt vastmaken, ook wel lovertjes genoemd.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw