Sonja Graafstal en Carine Heijligers

378 3G Bijlage A. Bewegingsschema januari 2011 Gezamenlijk Onderscheidend Volgen/Leiden RICHTING: fysieke richting onderwerp: verbaal activiteit tijd/plaats Fysiek: Op momenten hebben beiden hun hoofd naar elkaar en hun romp naar de tafel. Onderwerp: beiden tikken met de vingers en kijken naar elkaar. Tijdschaal: in het heden. Emma heeft meer richtingen dan Rens. Emma kijkt naar Rens en tikt op de tafel. Dan stopt ze met tikken. Vervolgens draait Rens zijn hoofd richting Emma en kijken zij elkaar aan. Rens volgt Emma in kijkrichting. SNELHEID Beiden tikken even snel met schoenen of vingers. Rens tikt met zijn vingers op de tafel waarna Emma in dezelfde snelheid ook op tafel tikt. Vervolgens tikt Emma met haar voet op de grond, waarna Rens in dezelfde snelheid met zijn handen op tafel tikt. Beiden volgen elkaar. AFSTAND ruimtelijke positie afstand overbruggen bewegingen ten opzichte van het eigen lichaam Beiden zitten op een stoel. Beiden bewegen hun armen. Emma beweegt ook haar benen. Emma beweegt haar romp naar achteren waardoor de afstand tussen haar en Rens vergroot wordt. Vervolgens beweegt Rens zijn arm richting Emma en verkleint daarmee de afstand. Rens volgt Emma. SPIERSPANNING Geen Rens heeft een hogere spierspanning in zijn vingers dan Emma. Rens strekt zijn handpalm en spreidt zijn vingers uit elkaar. Hierna laat hij zijn hand op de tafel vallen. Emma bolt haar vingers en tikt met minder spierspanning dan Rens op de tafel. Beiden volgen elkaar niet. GELUID Beiden vocaliseren niet. In de ruimte is muziek hoorbaar. De schoenen van Emma geven een tikkend geluid op de vloer. Het tikkende geluid van de schoenen op de vloer van Emma is hoorbaar. Hierna tikt Rens hoorbaar met zijn handen op de tafel.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw