Sonja Graafstal en Carine Heijligers

380 3G Resultaat 1. Rens neemt initiatief in het maken van contact Gedurende de 18 weken is het initiatief van Rens in het contact met Emma steeds zichtbaarder geworden. In eerste instantie pakte hij haar hand om haar mee te nemen naar de keuken voor een beker drinken. Vervolgens pakte hij haar hand om samen een rondje om de tafel te lopen. Een prachtig moment is ontstaan in een van de laatste ontmoetingen. Rens wil drinken hebben en pakt de hand van Emma op een manier die zij te opdringerig vindt. Emma staat van haar stoel op en heft haar armen omhoog. Rens laat haar direct los en benadert haar vervolgens met een lagere intensiteit dan het moment daarvoor en omhelst haar, het is een echte knuffel. Na de knuffel begeven ze zich naar de keuken om drinken te halen, om daarna aan tafel te gaan zitten waarna Rens bij Emma op schoot gaat zitten, zoals een peuter dat dus ook zou kunnen doen. 2. Vergroten van momenten van gedeelde aandacht In het begin van de ontmoetingen waren de momenten van dezelfde aandacht vluchtig en kort. Rens en Emma keken elkaar vluchtig aan, waarna ieder weer een eigen kijkrichting innam. Langzamerhand ontstonden momenten waarbij ze langer naar elkaar keken en speelden ze tikspelletjes met elkaar of ‘er komt een muisje aangelopen’. Er waren ook ontmoetingen waarbij Rens en Emma naar buiten gingen voor een wandelingetje. Emma wees Rens op de bloemen, de vlinders, de bomen en onderweg rustten ze even uit op een bankje. 3. Het ontwikkelen van co-regulatie Tijdens een van de laatste ontmoetingen staat Rens plotseling van zijn stoel op. Hij loopt door de ruimte waarna Emma met dezelfde snelheid ook door de ruimte gaat lopen. Er ontstaat een patroon van elkaar ontmoeten tijdens het lopen, waarop gevarieerd wordt. Deze variaties bestaan uit; elkaar aanraken en weer doorlopen of langs elkaar heenlopen waarbij ze beiden een knikje met het hoofd richting elkaar maken. Dit resulteert na een aantal ontmoetingen in een soort buiging naar elkaar maken en lachen. Er is niet afgesproken wie de variatie in zou zetten, het is ontstaan in het contact. 4. Het ontwikkelen van emotieregulatie. In een van de bijeenkomsten loopt Rens uit zichzelf naar buiten en komt weer zelf terug naar binnen. Vervolgens gaat Emma met hem mee naar buiten en lopen zij samen een stukje verder. Emma wijst Rens op de bloemen en hoe ze ruiken, ze raken bomen aan en rapen takjes op. Daarna gaan ze op een bankje zitten en wijzen ze elkaar op wat ze zien. Na deze bijeenkomst is Rens, ook zonder dat Emma erbij was, regelmatig naar

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw