401 FLOYD - ANOUSKA/RAISA Casus 2: Floyd en Raisa Probleemstelling Gedragsbeschrijving Uit het hulpverleningstraject van hulpvrager Floyd en Anouska valt op te maken dat er een begin gemaakt is met het ontstaan van wederkerigheid. Floyd is Anouska meer gaan waarnemen, hetgeen zowel uit de kwalitatieve als de kwantitatieve resultaten is gebleken. Dit betekent niet dat al het ongewenste gedrag nu verdwenen is. Zijn manier van fysieke toenadering zoeken is op momenten nog steeds ongepast en ongewenst. Met andere woorden, Floyd heeft nog niet altijd in de gaten wat zijn gedrag voor de ander betekent. Gedragsanalyse Hulpgever Raisa Raisa, een vrouw van 21 jaar, is net als Anouska derdejaarsstudent orthopedagogiek en volgt naast het reguliere programma van de universiteit extra vakken via een honoursprogramma voor excellente en zeer gemotiveerde studenten. We bespreken het contact tussen Floyd en Raisa vanaf hun eerste ontmoeting tot aan hun laatste, zo’n anderhalve maand later. Voormeting Bij aanvang van de hulpverlening is een bewegingsanalyse gemaakt van Floyd in relatie tot hulpgever Raisa, waarvan het schema te vinden is in Bijlage C. De video-opname duurt negen minuten, de analyse in het schema beperkt zich tot een minuut. In het fragment is het volgende te zien. Floyd zit aan een tafel in een aparte ruimte van de leefgroep waar hij verblijft en hij heeft pen en papier voor zich liggen. Naast hem liggen een vel papier en een pen voor Raisa klaar. Terwijl Raisa de camera aanzet benoemt ze wat Floyd op kan schrijven: ‘Schrijf maar op, leuke dingen of zo, leuke activiteiten’. Hij schrijft op wat Raisa zegt, terwijl zij naast hem komt zitten. Ze schuift haar vel papier aan de kant en kijkt op het blaadje van Floyd wat hij opschrijft. Vervolgens geeft ze de opdracht om op het papier twee kolommen te maken waar ze activiteiten in kunnen schrijven. Ze kijkt mee met het schrijven van Floyd en houdt haar blik gericht op zijn blad. Na een minuutje zegt Floyd: ‘Doe jij ook wat’. Hiermee bedoelt hij dat Raisa ook de activiteiten opschrijft op haar blaadje wat ze ook gaat doen. Floyd schrijft voetbal op zijn vel papier, dat door Raisa overgenomen wordt. Vervolgens vraagt ze: ‘Vind je het leuk om een cake te bakken?’ Floyd schuift zijn blaadje over de middenlijn richting Raisa en antwoordt: ‘Zo schrijf je toch badmintonnen?’ Raisa helpt hem met de juiste spelling en schrijft vervolgens ook badmintonnen op haar blaadje. Daarna herhaalt ze haar vraag over cake bakken en of hij dat leuk vindt. Floyd antwoordt kort met, ‘ja’. Raisa 3H
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw